bokklubb

För nån månad sen gick jag med i en bokklubb. Kände att jag både ville vidga min bekantskapskrets samt börja läsa mer, så det var ju perfekt. Vi är 8 personer bosatta i Göteborg som ses en gång i månaden ungefär, dricker vin och diskuterar boken vi läst.
 
Vi började med boken ovan, alltså Expeditionen - min kärlekshistoria av Bea Uusma. Tror att de flesta känner till den vid det här laget, men den handlar ju alltså om Andrées polarexpedition i slutet av 1800-talet. Vi tyckte om den väldigt mycket, och efter en omröstning fick den betyget 4,1 av 5 av oss. Personligen gillade jag den också, men då jag hört både Bea Uusmas sommarprat samt intervju i Värvet kändes det som att jag redan hade läst boken. Jag hade liksom hört det mesta innan. Jag köpte dessutom pocketversionen som bara hade ett fåtal bilder (mvh student), men en av de andra i bokklubben hade köpt den inbundna, och den var så fin! Ångrade lite att jag inte hade valt den istället, då jag kan tänka mig att alla bilder och färgkartor i den verkligen förbättrade läsupplevelsen.
 
Nästa bok blev Beckomberga - Ode till min familj. 
 
Boken handlar om Jackie, som växer upp med en pappa på Beckombergas mentalsjukhus. I boken blandas både nutid, när Jackie är vuxen, och dåtid, när hon var barn. Pga sjukdomar och resor var vi bara tre stycken som gav denna poäng, men av oss blev det 3,8. Jag själv gav den bara en trea. Jag tyckte att språket var fint och att historien var bra, men jag hade svårt för att det var så mycket som hände mellan raderna. Dessutom kändes det ibland som att kapitlen kom i fel ordning, och det gillade jag inte heller.
 
Vilken som blir nästa bok är just nu under omröstning, men det står mellan En av oss sover av Josefine Klougart, eller Kalmars jägarinnor av Tove Folkesson. Jag har röstat på den första. 
vardag | |
#1 - - Thea:

näe vilken fin grej! så avisssss på bokklubbar:( och åhhh den e min pärla!! gud är så imponerad över hur duktig du är på att sy så go go go det kommer bli svinfint.

#2 - - chrissy:

åh vad kul med bokklubb!! jag tror vi gillade beckomberga lite mer överlag i vår, meeen tror det kan ha berott på att vi var 2st super fans av stridsberg också. jag tror jag gav den en 4/5, men då har jag läst nästan allt hon skrivit och då tycker jag definitivt att den här var en av de sämre. happy sally är min bästa! och: nu blev jag himla supersugen på expedition också. måste läsa'ren asap!

Svar: Åh okej, jag har inte läst något av henne innan men borde kanske ge Happy sally en chans då!
Josefine Folkesson

#3 - - Linnea:

Åh men va roligt med bokklubb! Flyttar till gbg imorgon faktiskt och skulle jättegärna vilja vara med på nåt sånt.. Om ni vill ta in nån mer i klubben får du gärna maila mig! :)

Svar: Åh, vad roligt! Gå med i niotillfems brevvännsgrupp/kompisgrupp/hängagrupp/drickavingrupp Göteborg (ja, en heter så:) ), och fråga om bokklubb där! det var så jag hittade min och vet att det finns flera andra inom gruppen. allmänt en bra grupp för att hitta folk att hänga med!
Josefine Folkesson

Upp