5 år av hår

Jag har sett flera bloggare, bland annat Sandra Beijer och Jessica Silversaga som har gjort inlägg under rubriken 10 år av hår. För några dagar sedan frågade min vän Emma om inte jag kunde göra 5 år av hår, och ja, varför inte? Ursäkta gulaktiga bilder från tider då jag inte riktigt hade lärt mig att ställa in kameran.
2010
Jag var 16/17 år och hade ganska långt, blond hår med snedlugg. Om jag inte gjorde nånting med det hängde det ganska platt, men det var nästan alltid lockat. Ett tag brukade jag böja luggen à la 70-tal, och då och då gjorde jag margareteflätor.
 
2011
I början av året tog jag äntligen tag i saken och permanentade mig. Håret blev så himla stort och lockigt, och jag älskade det! 2 veckor i Thailand under februari gjorde dessutom att håret var solblekt under större delen av året. I november tröttnade jag på snedluggen och klippte en pannlugg jag hatade, förutom just på nyårsaftonen när den hade perfekt längd.
 
2012
Håret var längre än någonsin, och ändå valde jag att ha en tråkig fläta på studenten? Jag permanentade det ännu en gång för att hålla liv i lockarna, men började även använda blondspray då och då vilket visade sig vara döden för håret. I december hade håret tagit så mycket stryk att jag blev tvungen att klippa av nästan 15 cm :´(
 
2013
Såhär i efterhand tycker jag att håret var rätt fint och ändå ganska långt, men då tyckte jag att det var så himla kort. Jag hade ju vant mig vid världens svall, så detta kändes lite sorgligt. Jag lät luggen växa ut nästan helt och hade den ofta i en snurra. Framåt hösten fick jag nog, klippte av luggen och skaffade mittbena samt gjorde nästa dumma grej: färgade håret brunt hemma i badkaret. Håret var så slitet av gammal permanent och blondsprayning att det blev grönt första gången och jag var tvungen att färga det en gång till.
 
2014
Ganska snart tröttnade jag även på det bruna, och fick gå till frisören och slinga håret ljusare. Det blev en mörkblond nyans som övergick till blond när solen kom fram. Under sommaren hade jag ibland två bollar på huvudet samt en ganska lång lugg, men i augusti bad jag Henrietta kapa av den en bit. Började ha mittbena igen, och när håret fick bra längd böjde jag in topparna som på nedre högra bilden.
 
2015
Nu ser håret ut ungefär såhär, dvs kortare än någonsin vilket inte alls är självvalt. Det råkade helt enkelt bli nån centimeter för mycket sist jag klippte mig. Dessutom har det en så himla tråkig färg nu när det var längesen det var sol, men eftersom att jag vill få tillbaka mitt långa svall försöker jag vara snäll mot håret och låta bli att blondera det. Är dock så himla sugen på förändring nu och överväger kortare lugg? Vill ju bara att mitt hår ska se ut ungefär såhär, men är ändå så himla kluven över om jag skulle trivas i luggen.
 
 
sammanställningar | |
#1 - - Mikka:

Mycket fint du haft!
Blev väldigt nyfiken på det där med att permanenta. Jag brukar själv locka mitt hår så ofta jag orkar, tycker det är så mycket finare då, och har ibland tänkt på att permanenta det. Har dock nästan bara hört skräckhistorier om "pudelpermanenter" och sånt fult som man hade på 80-talet hehe. Men ditt såg ju superfint ut? Kan du inte berätta lite om hur det får till? Typ hur håret känns, hur bra det håller, va det kostar och så? :)

Svar: Hej och tack! Jag var också ganska orolig innan jag permanentade, men jag gick till en frisör som jag hade gått hos länge och som jag hade förtroende för. Det kostade ungefär 1000 kr, och tog kanske 3 timmar. Jag var väldigt noga med att förklara hurdana lockar jag ville ha! Ville absolut inte ha "krulligt", utan stora, naturliga lockar. Frisören använde de största spolarna, och de ser ganska små ut ändå men det blir bra. Det känns lite obehagligt under tiden, det är ju en ganska stark vätska som hälls i håret för att lockarna ska hållas, och det kan svida eller klia lite. Efter första gången jag hade permanentat mig hade jag ångest i några dagar, det kändes onaturligt och fult, men efter en vecka eller två föll det mer naturligt och då trivdes jag hur bra som helst i det! Viktigt att inte tvätta håret på några dagar efter att det är nypermanentat, då håller det längre. Jag brukade låta det gå ungefär 10 månader emellan permanenterna, vilket tydligen är rätt länge, men det varierar hur länge det håller sig beroende på vilken hårtyp en har. Under tiden använde jag i princip aldrig värmeredskap i håret, utan brukade bara spraya saltvattenspray i det efter att jag duschat, för att ge lockarna lite mer liv. Jag tycker verkligen du ska testa! Tänk bara på att det sliter väldigt mycket, så se till att inte blondera håret eller nåt sånt samtidigt :)
Josefine Folkesson

#2 - - Emma:

Åh vad roligt att du gjorde det! Så bra inlägg, och alltid kul med sånna här bildkollage ju!
Tycker du har haft så himla bra frisyrer och passar jättebra i både ljusare och mörkare hår. Älskar't! <3

Svar: hehe det var rätt kul nostalgitripp! tack :)
Josefine Folkesson

#3 - - Sandra Lundin:

Älskar att få se sånna här bilder! Så fint hår du har! Tycker att det du har nu + den längden från 2012 var suuuperfina!

Svar: Åh tack så mycket!
Josefine Folkesson

#4 - - Thea:

svar; åh men hej du! satt ju och tyckte fasligt mycket om din blogg med. och du, ditt hår är ju helt tokfint! färgen är helt åh

Upp