recept: vegetariska dumplings

Glad lördag! Idag tänkte jag dela med mig av ett helgrecept som jag lagade igår - vegtariska dumplings. Svinbra grej att göra och ha liggande i frysen, så att en kan äta lyxig snabbmat när en inte hinner eller orkar laga nåt. 
  
DSC_0162
 
 Du behöver:
- en påse fryst spenat
- lök du gillar (jag tog challotten och salladslök)
- vitlök
- tofu
- koriander
- wonton skins, alltså själva degpapprena du lägger fyllningen i. Finns i asiatiska livsmedelsbutiker.
 
Börja med att steka ur vätskan ur spenaten, finhacka allt annat under tiden och blanda sen i alla andra ingredienser. Låt röran svalna lite.
 
 
DSC_0172
 
 Dags att fylla dumplingsens, vilket är något av ett evighetsjobb så ställ dig exempelvis vid ett fönster och lyssna på podcast samtidigt. På youtube finns massa tutorials på hur en viker dunplings, men det viktigaste är att inte fylla dem för mycket. Då blir dem helt omöjliga att stänga.
 
 
DSC_0179
 
Lägg de färdiga dumplingsens på en plåt med bakplåtspappaer. När du är klar ställer du in hela plåten i frysen, innan du kan portionsförpacka dem i påsar.
 
 
DSC_0203
 
Tillaga på valfritt sätt (jag brukar steka dem på ena sidan i en teflonkastrull, sen hälla på nån matsked vatten och sätta på ett lock så att de ångkokas), och ät med edamamebönor och dippsås på exempelvis soja, vitlök och ingefära. Smaklig måltid!
att äta | |
#1 - - Erica:

Åh, det här måste jag testa! Tack för receptet :D

Upp