veckans sömnadstips: hur du flyttar in ärmsömmen

DSC_0029 copy
 
Förra veckan visade jag den här klänningen, och nämnde att jag skulle flytta in axeln innan den skulle börja användas. Då fick jag en kommentar med ett önskemål om att visa hur en går till väga, så självklart ska jag visa det! Bra att jag fick detta gjort också, tycker ofta att såna saker glöms bort. 
 
 
DSC_0006
 
Börja med att sprätta bort ärmarna, och ca 1 dm ner på ärmen och livdelen. Ska du ändra formen på plagget kanske du behöver sprätta hela sidsömmen, men annars räcker det såhär. Håll noga koll på vilken som är högra och vänstra ärmen. Sätt en knappnål på den ena för att komma ihåg. Mät också ärmkullen på ärmdelen, och själva ärmhålet på plaggdelen. På min klänning var de lika långa, men beroende på designen kan det skilja sig.
 
 
DSC_0011
 
Prova plagget och sätt en knappnål där du vill ha den nya axelsömmen. Som ni ser ville jag bara flytta in den ca 2 cm, vilket kan tyckas onödigt, men jag tycker det gör väldigt stor skillnad för hur plagget sitter.
 
 
DSC_0013
 
Klipp bort det överflödiga tyget, men glöm inte att lämna sömsmån! Se till att ärmhålet får en bra form. Kontrollmät det nya ärmhålet. I mitt fall hade det blivit 2 cm längre, därför klippte jag även ner ärmarna så att de skulle passa.
 
 
DSC_0020
 
Nåla fast ärmarna och sy.
 
 
DSC_0029
 
Sy sidsömmen - klart!
Kom gärna med fler förslag på vad ni vill se som veckans sömnadstips :)
 

✂ Vet du inte vad räta mot räta, sömsmån eller klyvpressning betyder? Kolla här!
att sy, tutorial | |
#1 - - ella:

så himla bra sytips!!! tycker alla har varit jättebra och användbara!

Svar: Vad fint att höra, tack!
Josefine Folkesson

#2 - - Angelie:

Tack!! :))

#3 - - Eva:

Hejsan!

Tack! Jättetack! Jag ska göra precis som du beskriver. I somras köpte jag en linne-klänning. Jag ångrade att jag inte tog en storlek mindre och dessutom töjde den sig. Nåja. Det senaste året har jag gått ner i vikt och nu kan jag inte längre blunda för att klänningen är som en hösäck på mig.
I kväll ska jag börja med att sprätta upp och sedan flytta ärmen uppåt.
Supertack för en fin beskrivning och jag håller med dig, att ha axel-ärm där det är tänkt är viktigt.

Upp