3 saker jag vill sy: höst

Min sommarsemester har nyss börjat, och hösten känns fortfarande långt borta för mig. Men för att strukturera upp min sömnadskö skriver jag i år ett inlägg inför varje ny säsong där jag listar 3 saker jag vill sy. Och inför hösten har jag såklart valt 3 projekt som känns extra viktiga, och som jag är sugen på att sätta igång med. Klicka på bilderna för länkar.

✂ Ginger jeans
Jag har länge varit sugen på att sy ett par nya jeans, efter att de jag sydde förra året lämnade lite mer att önska. I höst tänkte jag testa igen, denna gången med ett köpt mönster från Closet case pattern. Jag tror jag kommer modifiera mönstret lite, och göra dem lite croppade och utsvängda. 

✂ Jenny pants
Även detta är ett mönster från closet case patterns. Jag tycker det är så fint med hängselbyxor, och ser verkligen fram emot att sy ett par egna. Jag har inte bestämt mig för om det blir ett par svarta eller någon annan färg, men materialet lutar åt manchester.

✂ Raglantröja i velour
På gymnasiet sydde jag en mysig raglantröja i velour, som jag använt enormt mycket. Mest när jag är hemma, men också som ett ganska tunt lager under en jacka. Den jag sydde då är i rätt dåligt skick såhär 8 år senare, därför är det dags att sy en ny. Ganska tråkig sömnad, men ett plagg jag verkligen vill ha i min garderob.
 
Vad har du för sömnadsplaner inför hösten?


Det här är en del i inläggsserien "3 saker jag vill sy/säsong". Här hittar du tidigare inlägg:
3 saker jag vill sy: vår
3 saker jag vill sy: sommar

 

 

att sy | |
#1 - - Therese :

Mina planer är sköna härliga klänningar som även funkar att amma i. Vill också sy en raglantröja, vad tänkte du använda för mönster?😊

Svar: Bra plan! Till raglantröjan har jag ritat ett eget mönster, men har utgått nästan helt från beskrivningen i den här boken: https://www.bokus.com/bok/9789127120051/monster-och-konstruktioner-for-damklader
Josefine Folkesson

Upp