Go recreate!

I samarbete med TygverketJanome Scandinavia och Go recreate.
 
DSC_0011Under årets sybingo har Fredrika och jag samarbetat med Linnea, som är författaren bakom boken ”Go recreate”. För ett tag sen fick vi hem varsitt exemplar i brevlådan, och även om jag inte har så många barn i min närhet ville jag såklart testa att sy ett plagg.
 
DSC_0017Boken är superfin och väldigt enkel. Den innehåller 35 förslag på remakes, med mönster tryckta på insidan av pärmen. Först tänkte jag: ”va…? Det här kan väl aldrig stämma?” Men bebiskläder är ju faktiskt pyttesmå! Mönsterdelarna är anpassade för 6-månadersbarn, men för varje plagg finns instruktioner på hur man graderar dem till 1- eller 2-åringar.
 
DSC_0013Jag bestämde mig för att sy skjortklänningen med volangärm. Det enda som behövdes var en avlagd skjorta. Jag fick använda en som Robin haft på maskerad en gång, som han köpte på second hand. Dubbelt återbruk alltså!
 
Namnlöst-1Återbruken i boken är gjorda på så sätt att man använder sig av de detaljer som redan finns på plagget, istället för att göra nya. Till skjortklänningen använder man till exempel knäppkanten med knappar och knapphål, och om man vill kan man använda den befintliga fållen. Jag kanske är nitisk, men der kändes lite fel att sy ihop plagget i ”fel” ordning, men jag måste erkänna att det gick sjukt fort! Och ärligt talat, bebisen bryr sig nog inte om fållen är sydd innan eller efter sidsömmarna.
 
DSC_0037Såhär blev min lilla klänning! Jag tycker den blev otroligt söt, och jag kommer definitivt använda boken som guide när vänner så småningom börjar få barn, och man vill ge bort något hemmagjort. Den här boken är väldigt inspirerande, och fick mig att tänka på allt man kan skapa av det man inte längre vill ha kvar.
 
Glöm inte att boken Go recreate är en av vinsterna i årets sybingo. För mer information, klicka på bilden ovan. Och nu är det bara några dagar kvar innan vi vill ha in era bidrag i form av kryssade bingobrickor och bilder. Mejla in det till oss senast fredag på [email protected]
att sy | |
#1 - - Grahnslöjd:

Så smart! Och så söt klänningen blev! Måste hålla koll på bibblan efter denna bok!!

#2 - - Annika:

Så himla gullig ja! Boken ser så fin ut :)

#3 - - Hanna:

Vad fin klänningen blev! Jag har precis lånat hem boken och det känns kul att kolla på projekt som liksom blir ett riktigt plagg, fast det går snabbare än ett vuxenplagg :) KUL med återbruket också - toppen att ni har det här samarbetet med i sommarens sybingo :)

Upp