Hur du syr en gubbficka

I samarbete med TygverketJanome Scandinavia och Go recreate.
 
hur du syr 2Varje bra plagg har en ficka, punkt. Tyvärr är det ofta något som saknas på framför allt damkläder. Sån tur vi som syr själva har då, för vi kan ju lägga till fickor på vilka plagg vi vill. 
Idag tänkte jag visa en enkel ficka, som du lätt lägger till på alla byxor och kjolar - den klassiska gubbfickan. Ja, den här typen av ficka heter faktiskt så.
 
PrintMönsterdelarna ser ut på det här sättet. Du har, i det här fallet, en kjoldel och två fickpåsar per ficka. Se till att fickpåsen är tillräckligt stor för att handen ska få plats, och ficköppningen likaså. Min ficköppning var 5 cm bred i midjan, och 15 cm lång i sidan. Jag gjorde den helt rak, men man kan också göra den rundad, eller bredare i överkanten om man vill att utseendet ska vara mer likt jeansfickor. 

Syr du fickan i ett avvikande tyg behöver du även göra en fickskylt, alltså en extra del i yttyget som du sätter i ficköppningen.

Det är också ganska vanligt att konstruera en fickdel, som man viker dubbel. Jag föredrar dock att ha två separata fickdelar.

DSC_0179Jag brukar alltid pressa på en smal remsa mellanlägg på kjolens ficköppning. Medans jag pressar drar jag försiktigt i mellanlägget, så att mellanlägget håller in ficköppningen något. Anledningen till detta är för att ficköppningen ligger på skrå, och kommer töja sig. Har du en något sträckt remsa mellanlägg håller det tillbaka töjningen. Sträck dock inte så mycket så det syns.
  
DSC_0181
Sy ihop fickdelarna räta mot räta, och overlocka/zickzacka kanterna.
 
DSC_0188Lägg fickan räta mot räta mot ficköppningen, och sy ihop. Jag brukar inte ha mer än 1 cm sömsmån i ficköppningar.

DSC_0208Pressa sömsmånen åt insidan, alltså mot fickpåsen. Sy en stödstickning från fickpåsens insida, och se till att all sömsmån kommer med i stickningen.

DSC_0210Montera sen fickpåsen så den ligger bra mot kjolen. Här är det jättebra om man har stämhack att gå efter, men det är ändå viktigt att dubbelkolla så att fickpåsen ligger slätt och rakt på insidan. Fäst fickan i överkanten och sidan med några stygn i sömsmånen.

DSC_0214Sy ihop sidsömmen. Fickan är klar! Det var inte så svårt, va?
 
Vill du veta mer om sybingon? Klicka på bilden ovan!
att sy, tutorial | |
#1 - - Linnéa:

Så enkelt men så användbart!

Upp