Hur du syr knappar och knapphål

I samarbete med TygverketJanome Scandinavia och Go recreate.
 
hur du syr 2Idag tänkte jag prata lite om knapphål. Precis som många andra kan jag tycka att det är ett lite jobbigt moment att sy - det handlar ofta om många knapphål, de ska bli jämna och fina, ha rätt storlek i förhållande till knapparna och hamna på jämnt avstånd. Det kan lätt skrämma en nybörjare, men tar man det bara lugnt och metodiskt är det ganska lätt att få till fina knapphål.
 
DSC_0220Jag använder mig av pfiffikus, mätsticka, måtband och märkpenna, men det går också bra med bara måtband och penna.
Börja med att placera ut knapparna på ditt plagg för att få ett hum om hur många knappar du behöver, och med vilket avstånd de ska vara placerade.  Oavsett om du syr en klänning, kjol eller skjorta är det vanligt att placera den första knappen 1-2 cm nedanför överkanten, och den understa längre ifrån fållen än avståndet mellan de andra knapparna. Gör du en blus eller klänning är det bra att sätta en knapp i bysthöjd, eftersom det gärna glipar lite där.
Web
 

När du känner dig nöjd med din placering utgår du från den översta och understa knappen, och räknar sen ut avståndet som blir mellan varje knapp.
Exempel: om avståndet mellan den första och sista knappen är 60 cm, och du vill ha 7 knappar totalt, blir avståndet mellan varje knapp 10 cm.

DSC_0238Du behöver också bestämma hur långt från kanten av plagget dina knapphål ska sitta. Det beror på hur bred knäppkant du har, vilket avgörs av storleken på knapparna. Ju större knappar, desto bredare knäppkant behöver du. Min knäppkant var 3 cm, därför blev avståndet från kanten 1,5 cm.

När du bestämt placeringen av knapparna markerar du ett litet kryss på varje ställe. Detta gör du på både vänster och höger framstycke.

DSC_0453Nu är det dags att sy några knapphålstest på en spillbit. Det allra bästa är om tyget du testar knapphålen på har samma förutsättningar som knäppkanten, det vill säga lika många lager tyg och samma mellanlägg. Då får du bäst resultat. Anledningen till att jag sytt knapphål på ett annat tyg här är bara för att tydligt visa hur de olika knapphålen ser ut.

Janome Decor Computer 6030 har 3 olika sorters knapphål. Jag valde det första (längst till vänster), och testade mig fram med olika inställningar och längder tills knapphålet såg fint ut, och det var en bra storlek för min knapp. Knapphålet ska inte vara för stort, men du ska inte behöva kämpa för att få igenom knappen. 
Jag brukar alltid minska stygnbredden något när jag syr knapphål. Det ger ett smalare, nättare knapphål, vilket jag tycker är finare.

DSC_0243När du är nöjd med ditt test mäter du exakt hur långt knapphålet är. Jag använder mig av en mätsticka, vilket är superpraktiskt vid såna här tillfällen.

Därefter kan du göra längd-markeringar på ditt plagg. Tänk på att krysset du redan har gjort indikerar mitten av knapphålet. Tänk också på att använda en penna eller krita som går bort lätt.

Gör du ett damplagg placeras knapphålen traditionellt sett på höger framstycke, gör du ett herrplagg är det vänster framstycke. Självklart är det här egentligen inget man behöver förhålla sig till, men är man van vid att knäppa från ena hållet kan det bli oväntat knepigt om knapphålen är på "fel" sida.

DSC_0253När dina knapphål är sydda är det dags att öppna dom. Jag brukar sätta en nål i ena änden, och försiktigt sprätta från andra hållet. Nålen fungerar som ett stopp ifall jag skulle råka ta i för hårt.

DSC_0257
Dags att sy i knapparna! Har du redan gjort markeringar slipper du det nu, annars utgår du bara från knapphålen. Vill du sy för hand rekommenderar jag att du syr med 4-dubbel tråd, för att effektivisera processen. Annars funkar det superbra att sy i knappar på maskin, om din maskin har den funktionen. Ibland finns det en specifik pressarfot, ibland räcker det att ta av pressarfoten och sänka mataren.
 
DSC_0267Fäst och klipp alla trådar, sen är du klar!

Tips: för att få till ännu finare knapphål kan du använda dig av en knapphålskniv och fransstopp. Jag har gett mig själv köpstopp av textilmaterial tills jag organiserat upp min sy-hörna, men när den är klar kommer jag definitivt investera i det här!

Vill du veta mer om sybingon? Klicka på bilden ovan!
att sy, tutorial | |
#1 - - Mathilde:

Vilken kanonbra guide! Tack :)

Upp