Janome Decor Computer 6030

DSC_0029
Under sommarens sybingo undrade Janome om jag och Fredrika ville testa att sy på varsin Decor computer 6030, och såklart ville vi det! Jag har hört mycket gott om Janomes maskiner, men aldrig testat en själv, så av den anledningen var det extra roligt att prova. Nu när det har gått några veckor och jag hunnit bilda mig en uppfattning tänkte jag att det var dags att del med mig av mina åsikter om denna maskinen.

Alla åsikter är såklart helt och hållet mina egna.

DSC_0033
Vad jag gillar mest:
- Maskinen är relativt liten och smidig
- Den är extremt användarvänlig, på en nivå som gör att den till utseendet ser ut som en ganska basic maskin. Den har stora knappar, och det är tydligt vad de olika söminställningarna betyder.
- Skärmen ger instruktioner om vilken pressarfot som rekommenderas, och det är enkelt att ändra stygnlängd och bredd.
- Även manualen är lätt att förstå, med bra instruktioner och tydliga illustrationer
- Den har en av mina favoritfunktioner: automatiskt trådklipp. Det innebär att när du sytt din söm och fäst den med fix-funktionen (att maskinen syr flera stygn på samma ställe) eller vanlig backning trycker du bara på klipp-knappen för att tråden ska skäras av precis intill tyget. Jag älskar att den här funktionen börjar komma mer och mer på vanliga hushållsmaskiner, och inte bara är exklusivt för industrimaskiner. 
- Maskinen har 30 sömmar, varav 3 är knapphål. Bland sömmarna finns exempelvis förinställda sömmar för både tränsar och öljetter.
- Dessutom ingår flera standardpressarfötter, såsom knapphålsfot, overlockfot och blixtlåsfot.
 
DSC_0453

Vad jag hade önskat mer:
- Jag hade önskat att det fanns ett knapphål till, med rundad kant i båda ändarna. Det tycker jag är det finaste knapphålet, men den finns tyvärr inte.
- Sladden till pressarfoten är något kort. 
- Den låter ganska mycket. Inte mer än de flesta andra, men jag hade gillat den bättre om den var lite tystare. 

Jag tycker absolut att fördelarna med den här maskinen väger upp de få nackdelarna med råge. Överlag är det här en mycket bra maskin, som passar både nybörjaren och den erfarne. Dessutom är Janome ett av de stora etablerade symaskinsmärkena, vilket underlättar när maskinen tids nog behöver service, eller om du vill komplettera med extra pressarfötter eller andra tillbehör. 

Jag är jätteglad att jag fått testa den här maskinen, och kan nu med säkerhet säga att Janomes maskiner är värda pengarna. Glöm inte bort att du som deltagare i sybingon har möjlighet att vinna en Easy Jeans 1800!

Vill du veta mer om sybingon? Klicka på bilden ovan!
 
att sy | |
#1 - - Linnéa:

Vad praktiskt med automatiskt trådklipp! Det skulle jag vilja ha på min symaskin. Det verkar som att det är en väldigt bra symaskin, men jag undrar hur många av de där sömmarna använder man verkligen. Jag använder i princip bara raksöm och zick zack. Så vad skall man med alla de andra sömmarna till? ;P

Svar: Jaa, det är helt fantastiskt! Hehe jaa, det har du ju egentligen helt rätt i, men ibland dyker det upp situationer där en söm man aldrig trodde man skulle använda visar sig väldigt användbar. Jag använder också mest raksöm och zickzack, men jag tycker det är skönt att veta att man har alternativ om man skulle behöva :)
Josefine Folkesson

Upp