Den ribbade t-shirten

DSC_0043I början av året kände jag att jag hade alldeles för få toppar i relation till min ständigt växande hög med kjolar. Därför bestämde jag mig för att sy några nya överdelar, både t-shirts, toppar och blusar. Jag sydde en rosa t-shirt och en ljusblå långärmad i våras, men ett plagg som inte blev bloggat var den här blå som jag också blev klar ungefär samtidigt.
 
DSC_0059Tyget är marinblå ribbad viskos från Gårda textil. Färgen är svår att fånga på bild, men jag skulle säga att denna bilden är mest lik verkligheten.

Jag använde samma mönster som till den rosa, men med lite små justeringar. Jag gjorde halsmudden bredare, och ärmarna längre med en annan ”falsk mudd” Det här är ett supertips om man inte har en coverlock, eller inte orkar ställa om från overlock till flatlock. Man gör helt enkelt ett uppvik och syr genom alla tyglager med overlocken. Var det tydligt? Kanske inte, men jag kan i så fall göra en liten tutorial på det. 

 
DSC_0039Fördelen med att vänta väldigt länge från att ett plagg är sytt tills dess att jag bloggar om det är att jag då vet hur uppskattat plagget har blivit. Den här tröjan gillar jag fortfarande väldigt mycket, och använder en hel del. Det enda problemet är att den blir så himla skrynklig efter tvätt, och det är så tråkigt att stryka trikå... Men annars är den väldigt omtyckt!
 
DSC_0035Kjolen som skymtar har jag också sytt, och mer info om den finns här. 
 
Det här blir inte ett bidrag till oktobers sypepp, eftersom temat för månaden är utmaning! Vad jag tänkt skapa på det temat tänkte jag berätta mer om en annan dag. 
 
att sy | |
Upp