Sypeppen oktober 2018: Ginger jeans

DSC_0474
Mina ginger jeans är äntligen klara!
Jag köpte mönstret i somras, men har inte tagit tag i det här projektet förrän nu i oktober, när vi kört tema utmaning på sypeppen. Jeans är ju en utmaning att sy själv – det är lätt att de ser väldigt ”hemmasydda ut”, och det kan vara svårt att få till passformen. 
  
DSC_0477Det rekommenderade tyget till det här mönstret är ett tyngre tyg med ca 2 % stretch. Jag ville ha ett par svarta byxor, helst denim eller manchester, men hade ganska svårt att hitta ett bra tyg. De tyger jag hittade som var fina i strukturen och bra i tyngden var alla utan elastan, och de flesta med elastan var alldeles för tunna och kändes lite billiga. Till slut hittade jag ett ganska okej på Gårda, fast med 6 % elastan vilket jag egentligen tycker är för mycket, men jag orkade inte leta mer.  Dessutom gjorde jag de här jeansen som en bärbar toile, eftersom jag anade att de inte skulle bli perfekta första gången. 
  
DSC_0482När jag ritade av mönstret gjorde jag inte några större justeringar. Baserat på kroppsmåttlistan valde jag att utgå från storlek 8 i midjan, och storlek 12 över stussen. Dessutom kortade jag av benen 10 cm vid knälinjen…

Ett ständigt återkommande problem på byxor jag provar är horisontella dragningar vid skrevet fram. För att försöka undvika detta formade jag om mitt fram-sömmen lite, och förlängde främre grenspets något. Som ni ser fick jag inte bort det helt, så till nästa par jeans jag syr ska jag justera det här ännu mer. Utöver det gjorde jag inga ändringar.

Under sömnadens gång behövde jag dock justera en del – jag fick ta in benen ganska mycket (på grund av den höga procenten stretch), höja upp placeringen av bakfickorna 3 cm, forma om mitt bak-sömmen och ta in rejält på oket och linningen bak, eftersom jag svankar ganska mycket. Ett tag var de här byxorna skrämmande lika mitt hatplagg ”jeggings”, men när jag fick på fickorna och stickningarna blev det mycket bättre. Men helt bra kändes det inte förrän jag slagit i nitarna. Först då blev de ett par riktiga jeans för mig. 

DSC_0471Från början gjorde jag jeansen hellånga i benen, men jag bestämde mig till slut för att croppa dom. Jag tycker det gjorde att de blev mycket finare, särskilt eftersom jag lät de vara lite vidare längst ner. 
  
DSC_0550Jag ser många förbättringsmöjligheter hos de här jeansen. Framför allt vill jag få bort dragningarna framtill, korta av oket och förlänga fickpåsarna som jag tycker är alldeles för små. Men det finns också mycket jag gillar – det är de absolut skönaste jeansen jag någonsin haft på mig, och jag är supernöjd med hur bra gylfen blev. Jag följde closet case patterns sew along på ginger jeansen, och den var verkligen bra. Så om du ska sy en gylf, oavsett plagg, rekommenderar jag att du kollar in denna guiden.
Just nu har jag fått dille på att sy byxor och vill knappt göra något annat, så det kommer definitivt bli fler ginger jeans!
 

Sypeppen är ett initiativ som drivs av Sew it yourself - din syjunta på nätet. Här får du möjlighet att visa upp dina alster, ha nördiga konversationer om textilt skapande och rådfråga när du behöver hjälp. Syftet med sypeppen är att inspireras och skapa tillsammans. För mer info, tryck här.
sypeppen | |
#1 - - Sofia Karlsson:

Guuuud så fina! hade aldrig kunnat gissa att de var hemgjorda

#2 - - Linnéa:

Såå snygga!!!

Upp