veckans sömnadstips: hur du syr en osynlig söm

osynlig söm 2
 
 
Idag ska jag visa hur du syr en dold söm. Ibland vill en helt enkelt inte ha en stickning på exempelvis (och vanligtvis) fållen. Då kan en till exempel använda sig av olika typer av klisterband, eller en osynlig söm, en så kallad krejad söm. Jag ska visa två olika alternativ på hur en kan göra.
 
 Alternativ 1 syr du för hand. Börja med att overlocka eller zick-zacka sömmen, vik sen upp fållen och pressa. När man syr en osynlig söm på en fåll är det bra att låta fållen vara minst 3 cm bred.
 
Sy från vänster till höger, men stick in nålen så som bilderna visar. Om tyget på bilderna ligger vågrätt, brukar jag hålla tyget lodrätt. På så sätt tänker jag att jag syr från mig (hur sömmen löper), men ändå mot mig (att nålspetsen är riktad mot mig). På den uppvikta delen kan du sticka igenom hela tyglagret, men på den delen av tyget som är enkel fångar du bara upp några trådar i tyget med nåle. På så sätt går inte nålen igenom till rätsidan, och stygnen syns inte. 
 
 
DSC_0006
 
 Alternativ 2 funkar om du har den inringade inställningen på din maskin. Även här börjar du med att overlocka eller zick-zacka sömmen.
 
Vik tyget såhär  ↑
 
krej2 
 Maskinen kommer sy 2 zick-zack-stygn i den uppvikta fålldelen, och sen ett längre zick-zack-stygn i kjoldelen. Se till att det längre stygnet inte hamnar för långt in på kjoldelen - då kommer det synas från rätsidan.
 
Förlåt om denna instruktionen blev lite rörig, det var lite svårt att formulera det jag ville säga! Skriv bara en kommentar om något var otydligt :) Lycka till med sömnaden!
 
 
att sy, tutorial | |
#1 - - Liv:

Tack för instruktionerna!!👍 Till den sista blindsömmen krävs en särskild pressar fot, eller?

Svar: ku att du gillar den! ja precis, det gör det. kolla i instruktionsboken till maskinen så står det där vilken :)
Josefine Folkesson

Upp