monthly makers - garn

DSC_0175
 
 
För nån vecka sen hade vi temadagar i skolan, och den ena dagen hade jag stickning och virkning. Eftersom att jag ganska länge varit sugen på att sticka en halsduk kändes det som ett ypperligt tillfälle att sätta igång. Jag är en ganska långsam stickare, och inser ofta en liten bit in i projektet att jag tycker det är ganska tråkigt. Därför har jag påbörjat ett gäng stickningar, men aldrig avslutat nåt. Men eftersom att jag hade en hel dag på mig i skolan, när jag ändå var tvungen att sticka eller virka hann jag komma så pass långt att jag ville fortsätta. Och nu är den klar! Min första avslutade stickning ever. Så lämpligt då att Monthly Makers har garntema denna månaden! Har flera gånger tänkt att jag ska vara med men det har aldrig blivit av, men nu faller det ju sig naturligt :)
 
 
DSC_0172
 
Garnet jag använt heter Myk, och kommer från Sandnes Garn. Det var ganska dyrt, men jag är så glad att jag köpte det för det är helt otrligt mjukt och varmt. Det är en blandning av 48 % babyalpacka, 30 % merinoull och 22 % polyamid. Här kommer lite textilnörderi, men detta tyckte jag var intressant: polyamiden i garnet är stickat som ett rör, , och däri ligger alpackan och ullen. Det gör att det blir lätt att sticka i, och jag antar att det även kan motverka att ullfibrerna lossnar och gör jackan hårig. Tycker det var så smart! Färgen är blåsvart och mycket svårfotad, den skiftar liksom i ljuset. 
 
 
DSC_0171
 
I ändarna fäste jag fransar. Jag tycker liksom att halsdukar utan fransar ser likte halvgjorda ut. Dessutom är fransar ett smart sätt att förlänga halsduken utan att behöva sticka 30 cm till, hehe. 
 
Idag är det måndag och jag har den himla lyxen att ha höstlov. Så knäppt? Känns lite lite tråkigt att inte gå till skolan denna veckan (fast den är öppen så jag kommer kanske vara där ändå...) Men hur som helst så känns höstlov som en bra tid till att pyssla med garn, och eftersom att jag kommer åka tåg i 4 timmar på onsdag ska jag börja på nåt nytt projekt då. Har blivit så himla sugen på att virka! Tror att det egentligen är mer min grej än stickningen, vi får se. 
att sy | |
#1 - - Stina - Tillvaron.se:

Men så fin den blev, härlig med fransar också :) Funderar också på att sticka en halsduk i höst, men vet inte riktigt om jag har tålamodet, haha.

Svar: Tack så mycket! Nej, jag förstår dig! Men sticka en med stora stickor och grovt garn så går det ju fort :)
Josefine Folkesson

#2 - - Ruth | HungryHeart.se:

Vilken härlig, gosig och fin halsduk! Strukturen och färgerna är jättevackra!
P.S. Jag älskar namnet på din blogg

Svar: Åh men tack så mycket!
Josefine Folkesson

#3 - - Emma:

Så fin! Alltså blir så impad, hade jag försökt mig på det här så hade jag garanterat råkat ut för något av följande: http://mashable.com/2015/02/27/knitting-fails/#izE2CG21Kaqi

Svar: Hahaha!!!
Josefine Folkesson

#4 - - Borgmästaren:

Bra jobbat och perfekt tajming både vad gäller temat och årstiden. Håller med om att virkning är lite mer lätthanterligt med en maska åt gången.

#5 - - Hanna:

men gud så mysig! hade också tänkt sticka mig en halsduk men vet inte vad jag ska använda för garn, skulle vilja ha något inte allt för dyrt (för i sådana fall köper jag hellre en ny haha) men samtidigt ska det j vara ganska mjukt. kan inte du tipsa om lite garner och sånt? du verkar ju ha koll!

Svar: Tack! Jag har faktiskt inte så himla bra koll på garner, men jag vet ju en del om textila material så kan kanske knåpa ihop ett sånt inlägg nån dag... Men vill bara påpeka att saker en stickar själv ofta blir dyrare än det man köper, tyvärr. Men tänkt på att det en stickar själv t.ex. inte bidrar till sviniga villkor för textilarbetare på andra sidan jorden, och att man ofta tar bättre hand om det man gjort själv, och kanske kan använda hela livet!
Josefine Folkesson

#6 - - Mary Sane:

Älskar strukturen - vad har du stickat med för teknik? Ljuvlig färg för övrigt; passar specialbra till hösten!

Svar: tycker också det blev så himla bra struktur! det är mosstickning :)
Josefine Folkesson

#7 - - Mikaela:

Vad fin halsduken blev! Garnet ser verkligen jättemysigt ut, och vad kul att du avslutade ett stickprojekt för första gången ;) Jag har också haft ett höstlov nu för första gången sen gymnasiet, så knäppt, men skönt och såå välkommet!

Upp