Hur du syr: ett saxfodral

DSC_0068För nåt år sen fick jag en super-sax i julklap, och jag har länge tänkt att jag verkligen borde ha ett fodral till den. Förra veckan bestämde jag mig äntligen för att sy ett, och det var så himla snabbt och enkelt att jag tänkte visa hur jag gjorde.
 
DSC_0009
✂ Ett tyg du gillar, gärna nåt grövre. Jag hittade en stuvbit av hemtextil, som var grovt och bra.
✂ Ett tyg att fodra med, jag tog vanlig tunn bomullsväv
✂ Eventuellt mellanlägg, beroende på tygens tjocklek och hur vass saxen är
✂ Sytråd såklart
✂ Tygsax
 
DSC_0013Börja med att måtta och rita ut storleken för fodralet. Lägg till 1 cm för sömsmån. Den ena delen ska vara rundad upptill, och den andra rak.
 
DSC_0020Klipp ut en av varje del i yttertyget, fodret och mellanlägget om du använder det.
 
DSC_0026Pressa eventuellt mellanlägg på yttertyget. Sy ihop yttertyget med 1 cm sömsmån, men lämna 1 cm upptill på den raka delen. Klipp ner sömsmånen till 0,5 cm, och jacka det rundade hörnet längst ner, dvs att du klipper bort trianglar av tyget, utan att klippa igenom sömmen. Detta underlättar när du ska vränga fodralet.
 
DSC_0033Gör samma sak med fodertyget. Vräng sen yttertyget så att rätsidan är utåt, och pressa så att kanterna blir fina.
 
DSC_0044Sy ihop de rundade delarna av yttertyget och fodertyget. Klipp ner sömsmånen, och jacka kanterna.
 
DSC_0039Se till att du inte syr över flikarna av den raka delen, och se till att sömmarna på den rundade delen hamnar i linje med det du redan sytt.
 
DSC_0052Vänd in fodret i fodralet. Vik ner 1 cm av de raka kanterna, och nåla ihop.
 
DSC_0056Sy en stickning runt hela öppningen, från rätsidan.
 
DSC_0066Sy ett knappnål, och sy fast en knapp. Tadaa!!
 
Som ni kanske förstår passar jag även på att bocka för en ny ruta i sybingon: skapa förvaring. Har ni skapat något till sybingon än?
 

Sybingon är ett initiativ som drivs av Sew it yourself - din syjunta på nätet. Här får du möjlighet att visa upp dina alster, ha nördiga konversationer om textilt skapande och rådfråga när du behöver hjälp. Vi hoppas att sybingon ska inspirera och att du vill skapa tillsammans med oss i sommar. Sybingon 2017 är ett samarbete med Tygverket!
 
 
 
 
Sew it yourself, att sy | sybingo | |
#1 - - Anki:

Smart att ha till en bra sax! Snyggt var det också :)

Upp