Sypeppen januari 2018: blommig Robin-skjortan

DSC_0137
Dags för årets första sypepp! Precis som 2017 blev årets första sömnad en blommig skjorta till Robin. Jag har insett att skjortor till Robin har blivit min bästa comfort-sewing. Med det menar jag sömnad där jag knappt behöver tänka på vad jag gör. Jag har ett mönster som inte längre behöver justeras, för jag har redan gjort det så många gånger. Det finns inga provningar med i bilden, jag är trygg med passformen. Jag kan sömnadsordningen, och vet exakt hur jag ska göra för att plagget ska bli snyggt. Alltså, det perfekta plagget att sy när jag inte vill behöva fundera särskilt mycket.
 
DSC_0114
Sen gillar jag ju småpill också. Att fokusera på fina stickningar, pressa ut hörnen på kragar, sy noggranna ärmsprund. Då är det också perfekt att sy skjortor.
 
DSC_0119
Tyget köpte jag på Stoff och stil för drygt ett år sen, och det är 100 % bomull. Jag tyckte att det var fint och att det skulle passa perfekt till en skjorta till Robin, så jag tog en chansning och köpte det. Men när jag sen visade det för honom gillade han det inte... Därför har det blivit liggande, och jag har funderat på att sy något till mig själv istället, men jag har ändå känt att det skulle passa så bra som en skjorta. Nu efter jul hittade jag det längst ner i tyglådan och bestämde mig för att sy en skjorta ändå.
 
DSC_0126
Som tur var ändrade han åsikt om tyget, nu när han fick se det färdiga plagget! Nästa skjorta jag ska sy till honom har han dock fått välja tyg till själv :)
Tycker det är så roligt att sy till honom just nu. Det är en sak att sy till sig själv, men det är så himla roligt att sy till någon annan och se att den personen verkligen uppskattar det. Ska försöka sy lite mer till andra i år!
 
Glöm inte att skicka in ditt bidrag till Fredrika senast den 25e januari!

Fler skjortor jag sytt till Robin:
Prickig skjorta (mitten av inlägget)

Sypeppen är ett initiativ som drivs av Sew it yourself - din syjunta på nätet. Här får du möjlighet att visa upp dina alster, ha nördiga konversationer om textilt skapande och rådfråga när du behöver hjälp. Syftet med sypeppen är att inspireras och skapa tillsammans. För mer info, tryck här.
 
 
 
att sy, sypeppen | |
Upp