Sytt 2013

Jag tänkte göra som jag sett flera andra göra, och sammanfatta syåret 2013!
Ett av de första plagget som syddes var den här klänningen, som mamma fick i födelsedagspresent i februari. 
 
Den lilla röda syddes av en stuvbit jag hittade billigt, men har bara använts några få gånger för tyget är så statiskt.
 
Några kjolar har det blivit. Till exempel två halvklockade, en vit och en rosa. 
 
En svart, veckad omlottkjol. 
 
Och en grön av en bit fuskmocka. Hade denna både på valborg och midsommar, sen var den fläckig av gräs och rosévin, och blev tvungen att tvättas. Sedan dess är den sig inte lik, den har blivit flammig och ful, men jag har tyg kvar så kanske blir det en till. 
 
Den här klänningen tog en hel helg att sy, trots ganska enkel modell. Tyget var silkigt, rörde mycket på sig och fransades bara man rörde vid det. Men till slut fick jag ihop den, och satte på en krage jag köpte på tradera. 
Sen, när det var min systers konfirmationsdag och jag tog på mig klänningen, sprack den i en söm. Tyget bara fransades upp, och jag fick fort fort köra iväg och köpa nåt annat att ha på mig. Så himla tråkigt.
 
Den här klänningen sydde jag i början av maj, och använde sen hela sommaren. Så himla tunt och skönt tyg när det är varmt ute.
 
Det här blev en annan favorit. Syddes också av en stuvbit, och från början skulle det bli en kjol för det var bara en meter tyg. Men sen ångrade jag mig, och pusslade ihop ett liv av den lilla tygbiten. Det var bra, för den har använts massor. Obs märklig hållning på bilden?
 
Till Robins tjugoårsdag sydde jag en prickig skjorta till honom. Jag ville inte förstöra överraskningen genom att ta mått på honom, så jag mätte en skjorta han glömde kvar hos mig, utgick från mönstret till en damskjorta och gjorde alla ändringar som krävdes. Robin blev glad och jag blev väldigt nöjd.
 
Eftersom att jag gillade tyget till Robins skjorta så mycket, gjorde jag även en klänning till mig själv av det. Måste dock se till att vi inte har på oss detta samtidigt.
 
Två linnen till min lillasyster. Det blå fick hon när hon fyllde år, det röda i julklapp. Väldigt märklig färg på denna bilden, ursäkta det.
 
Några tygpåsar har det blivit. De två första till mig själv, och den tredje fick Emma i julklapp.
 
Den här chiffongblusen sydde jag i höstas. Tycker om detaljerna med guldknappar och har använt den litegrann, men vet inte riktigt om jag trivs i den egentligen.
 
Sista kursen jag läste innan jul var konfektionsteknik, och då fick vi sy barnbyxor. Lyckan att sy på industrimaskiner igen alltså! Det gjorde jag senast på gymnasiet.
 
Den hundtandmönstrade klänningen är nog ändå det jag är mest nöjd med, tillsammans med Robins skjorta. Klänningen är fodrad och så himla välsydd, älskar när man lägger ner lite mer tid på att få det riktigt bra.
 
Och här är nyårsklänningen, som blev det sista jag sydde 2013. 
Detta året ska jag bli bättre på att fota det jag syr direkt, och inte bara ta halvkassa bilder när det hänger på väggen eller ligger på sängen. Och så vill jag bli bättre på detaljer, till exempel göra snygga fickor och bra knapphål. Och viktigast av allt, inte köpa massa tyger innan jag använt de som ligger och skräpar överallt i lägenheten!
att sy, sammanställningar | |
#1 - - Matilda:

Älskar verkligen varenda plagg du har sytt!

Svar: åh tack, vad glad jag blir!
Josefine Folkesson

#2 - - Mikka:

Har precis hittat din blogg och måste säga att du syr typ de finaste grejerna av alla sybloggar jag läser. Vart enda plagg i den här summeringen vill jag ha. Så tack så hemskt mycket för inspirationen!

Svar: åh tack så mycket, vad glad jag blir!!! :D angående nyårsklänningen så klippte jag sönder en klänning jag redan hade, som hade blivit väldigt nopprig i tyget, och använde det som mönster (med vissa ändringar). modellen är väldigt enkel, ganska tajt i livet, smala axelband, och en kjol som går ut lite. svårt att förklara, men den är i trikå och det är ju ganska förlåtande att sy i :)
Josefine Folkesson

#3 - - Karin:

Så många fina saker du har sytt! Jag hittade precis hit (via Sypeppen), men jag tror nog att jag stannar kvar.

#4 - - Ellen Lindberg:

Så himla, himla inspirerad av dig! Ska verkligen plocka fram symaskinen igen.

Svar: Men oj vad roligt! Tack så jättemycket!
Josefine Folkesson

Upp