utmanarpeppen: den rutiga klänningen

Jag har sytt igen! Blev klar med flera plagg förra veckan, får väl visa dom allt eftersom men det jag tänkte visa idag är denna klänning i bomull. Under tiden som jag sydde den kände jag att det skulle vara ett passande bidrag till Fredrikas utmaningspepp, vilket jag inte alls tänkt från början. Utmaningen med detta plagg? Rutorna. 
 
Mönsterpassningen var inte lätt att få till, och det blev inte helt korrekt överallt, men överlag är jag väldigt nöjd. Särskilt med hur rutorna går ihop i kjolens sidsömmar, och mitt bak i ryggen, där dragkedjan sitter. Sen testade jag även lite nya grejer med denna klänningen. Modellen är annorlunda i och med att livet är kortare än jag brukar göra det, så att midjan hamnar högre. När jag sydde ångrade jag det beslutet ett tag, men nu tycker jag det blev väldigt bra. Och så gjorde jag en slags ficka som jag inte gjort innan pga fått för mig att den skulle vara supersvår, men det var den inte alls. Älskar klänningar och kjolar med fickor. Borde alltid göra det. 
 
Eftersom att tyget är av 100 % bomull fodrade jag den. Bomull brukar nämligen fastna på strumpbyxorna när man går, vilket är så himla obekvämt och ser rätt fult ut. Fodret är av acetat, som skrynklar sig mindre än polyester och blir mindre statiskt. Lite dyrare, men väldigt värt. 
 
Och här är en som gärna ville vara med på bilderna <3
 
att sy | |
#1 - - lovisa:

så himla grymt! avis på din talang!

Svar: 😘😘😘
Josefine Folkesson

#2 - - Alva:

Åh vad fint!!! Vill också kunna sy, känns så himla ekonomiskt hehe och fint blir det!!

Svar: Åh tack! Ja, världens bästa hobby, rekommenderar starkt!
Josefine Folkesson

#3 - - Alva:

Åh vad fint!!! Vill också kunna sy, känns så himla ekonomiskt hehe och fint blir det!!

#4 - - Alicia:

Vilket mästerverk! Kalasfin modell och så himla välsydd. Fy vad med inspiration jag får!

Svar: Vad roligt, tack så mycket!
Josefine Folkesson

Upp