syåret 2014, del två

 Förra året skrev jag såhär: Detta året ska jag bli bättre på att fota det jag syr direkt, och inte bara ta halvkassa bilder när det hänger på väggen eller ligger på sängen. Och så vill jag bli bättre på detaljer, till exempel göra snygga fickor och bra knapphål. Och viktigast av allt, inte köpa massa tyger innan jag använt de som ligger och skräpar överallt i lägenheten!
 

Jag har blivit bättre på att fota ganska så direkt, även om det fortfarande är en hel del bilder när plaggen hänger på en galge. Nu har jag köpt en fjärrkontroll till min kamera, så förhoppningsvis blir det ännu mer bättring under året som kommer. Detaljer har jag blivit enormt mycket bättre på, tack vare detaljsömnadskursen jag gick på tillskärarakademin i våras. Dessutom har jag inte längre lika bråttom när jag syr, utan lägger gärna tid på att sy en snygg dragkedja eller verkligen se till att mönsterpassa ordentligt. Överlag känns det som att jag har sytt mer genomtänkta plagg i år, som faktiskt kommit till användning. Men sen är det ju självklart så att de plaggen som aldrig blir klara, som jag ger upp med eller som jag helt enkelt hatar inte kommer med i den här sammanfattningen. Istället klipper jag isär delarna för att använda tyget till något annat, eller ger bort plagget till någon som jag tror gillar det. Jag sydde t.ex. mina första byxor i år. De blev rätt fina, men när använder jag byxor? Så de gav jag till Henrietta. 

 

Hur gick det med tygköpen då? Ehm, sådär. Jag har använt upp en hel del gamla tyger, men köpt ungefär lika mycket så ingen skillnad där. Kommer väl få leva med att ha tyger gömda i varje vrå, men sedan jag flyttade till en större lägenhet funkar det bra ändå. 

Jag har lärt mig så himla mycket i år som underlättat sömnaden. Såklart mest tack vare de två kurserna jag gått på tillskärarakademin, men jag har också varit mer motiverad till att bli bättre, letat information, tittat på youtube-videor och köpt sömnadsböcker. Dessutom har jag sytt mer än vanligt till andra, och då vill en ju att allt ska se bra ut. En av mina största sömnadsprestationer i år är att jag gjorde min första betalda beställning. Jag sydde upp en vinterjacka till en kompis, och fick bra betalt. Tidigare har jag bara sytt till vänner och familj för att lära mig, plus för att det är kul.  

 

2015 ska jag till att börja med sy klart Robins kavaj. Sen vill jag fortsätta med plaggdetaljer och se till att bli riktigt duktig på det. Jag är även taggad på mönsterkonstruktion, att bli bättre på att få till passformen och kunna se var ändringen ska göras för att plagget ska sitta snyggt. Ett annat mål är att sy en ny kappa i ungefär samma modell som vårkappan, tror att jag skulle göra den så mycket bättre nu. Är mest sugen på en pastellrosa eller leopardmönstrad. 

 

Sen har jag två stora mål också. Det ena är att komma in på en utbildning på tillskärarakademin, det andra är att sälja mer som jag syr. Jag har funderat ganska länge på att starta företag och webbshop, men det är fortfarande en hel del som måste fixas innan det går att genomföra. Vad säger ni? Finns det intresse?

 
Och med det var syåret 2014 slut. Vill ni läsa sammanfattningen av 2013, klicka här.
 
att sy, sammanställningar | |
#1 - - Lovisa :

va kul att du tog upp försäljning i slutet, tänkte precis fråga om det var möjligt att beställa av dig. älskarälskarälskar modellen som den gula kjolen har; fickorna är to die for!

Svar: Vad roligt! Den gula kjolen är just en av modellerna jag eventuellt tänker börja sy upp, så håll utkik!
Josefine Folkesson

#2 - - Beata:

tack :)
fyfan va fint du syr, så duktig, önskar jag också kunde sy!

Svar: Tack snälla du!
Josefine Folkesson

#3 - - henrietta:

alltså ÅH blir så peppad på att sy när jag läser allt detta!!!!!

Upp