hur du syr kuddfodral

Det börjar bli hög tid att dra igång den här sybingon nu, och jag tänkte börja med att sy något till hemmet, nämligen kuddfodral till kuddarna i soffan. Jag har länge varit trött på kuddfodralen jag köpte på en marknad i Thailand 2011, de är dessutom både trasiga och fläckiga efter att i fyra års tid vilat huvudet på dem. Eftersom att jag och Fredrika har tänk lägga ut instruktioner till vissa av luckorna i bingon introduceras härmed ett nytt inslag på denna blogg. ”DIY” är ett uttryck som jag av någon anledning har en stark motvilja mot, så jag väljer att kalla det ”tutorial” istället, men ja, ni fattar ju. 

 

DSC_0073

 

Hur som helst, kuddfodral kan en göra på flera olika sätt och det enklaste är kuvertvarianten (så som vanliga örngott är sydda). Jag tänkte dock göra mina med blixtlås, eftersom att jag tycker det är finare på just soffkuddar.

 

DSC_0014

 

Det du behöver till denna typ av kuddfodral är:

▷ Ett tyg du gillar
▷ Blixtlås
▷ Innerkudde
▷ Tråd
▷ Tygsax
▷ Knappnålar
▷ Måttband

 

DSC_0025
 

Börja med att klippa ut tyget. Utgå från måtten på innerkudden, och lägg till 2 cm sömsmån. Min innerkudde var ca 42x42 cm, alltså är mitt tygstycke 44x88 cm, eftersom att jag valde att vika tyget runt kudden istället för att sy ihop 2 tygstycken. Vill du istället sy ihop 2 tygstycken, till exempel om du vill ha ett tyg på framsidan och ett annat på baksidan, klipper du två kvadratiska bitar som du sedan syr ihop.

 

Lägg tyget räta mot räta, och sy ihop kortsidorna. Börja med att sy 2-3 cm med vanlig stygnlängd, backa och fäst tråden, och ändra sedan till maskinens längsta stygnlängd utan att klippa av tråden. Sy sedan med lång stygnlängd tills 2-3 cm av tyget återstår, då ändrar du till vanlig stygnlängd igen, backar för att fästa, och syr resten. Pressa sömmen öppen, och klipp kanten med en vågtandad sax om du vill undvika att tyget trådar sig. Du kan också zickzacka eller overlocka kanterna, men då är det lättare att göra det innan du syr ihop tyget.

 

DSC_0026
 

Tejpa fast blixtlåset så att det hamnar mitt över sömmen. Sy sedan fast den från tygets rätsida. Börja med blixtlåsets ena sida, fäst, och sy sedan den andra sidan. Håll ett jämnt avstånd från sömmen.

 

DSC_0032
 
När du sytt fast blixtlåset på båda sidor är det dags att sprätta upp tråckelsömmen. Se till att du inte sprättar upp det du sydde med vanlig stygnlängd.
  
DSC_0037

 

Lägg tyget räta mot räta, öppna blixtlåset något och sy fodralets sidsömmar med vanlig stygnlängd. 

Trimma hörnen och avsluta sömmarna på det sättet du vill. Jag valde att bara klippa sömmarna med en vågig sax eftersom att dessa kuddfodralen antagligen inte kommer tvättas särskilt ofta, och då kommer sömmarna inte heller trådas upp.

 

DSC_0078

 

Vänd ut och in och tryck försiktigt ut hörnen (om du använder ett vasst föremål som till exempel en sax finns risken att det går hål i hörnet”.

Pressa med strykjärn och sätt in innerkudden. Klart!

 

DSC_0070
 
 
Såhär blev det i vardagsrummet! Fint tycker jag. Och så fick jag ju kryssa i två luckor i sybingon - sy något till hemmet, och sy i en dragkedja. 
att sy, tutorial | |
#1 - - Sandra:

Men nej, så fint! Blev också sugen på att sy kuddfodral nu ju :)

Upp