veckans sömnadstips: olika sätt att avsluta sömmar utan en overlock

Idag tänkte jag introducera en ny inläggsserie här på bloggen, något jag tänkte kalla för veckans sömnadstips! På torsdagar kommer jag framöver dela med mig av ett sömnadsrelaterat tips, en tutorial eller en instruktion. Tänkte växla svårighetsgraden lite så det passar många. 
 
Det är väldigt ofta folk säger saker som "jag önskar jag kunde sy", eller "vad roligt det verkar att kunna sy". Det stör mig, för det är inte så svårt. Självklart krävs det en massa övning innan en kan sy till exempel en kavaj, men det finns enklare saker att börja med som alla med en symaskin klarar av. 
 
Jag tänkte börja med att visa några olika sätt att avsluta sömmar utan en overlock eller zick-zacksöm. 
Det vanligaste om en är nybörjare eller mest syr för skojs skull är kanske att en inte har en overlock, och i stället använder sig av zick-zacken. Det är ett bra alternativ, men ibland vill man kanske ha en finare söm, och till vissa tyger lämpar sig inte varken overlock eller zick-zack. Här kommer därför tre andra sätt att avsluta sömmar:
 
 
 
Den kantstickade sömmen är superenkel. Sy en vanlig söm med tygen räta mot räta (du behöver minst en cm sömsmån för denna söm). Klyvpressa sömmen (så den öppnar sig), och vik sen ner några mm av tyget innan du pressar igen. Sy en stickning över den vikta delen på sömsmånen. 
 
Denna typ av avslutning passar bra på tunnare tyger som inte fransas.
 
 
Den franska sömmen är den jag oftast syr om jag inte använder overlocken. För att sy denna söm behöver du ca 15 mm sömsmån. 
 
Börja med att sy en söm, 1 cm sömsmån, med tygen aviga mot aviga. Klipp sen ner sömsmånen till 5 mm. Därefter ska sömmen vändas. Jag tycker det blir enklare och finare om man först klyvpressar sömmen. Vänd sen sömmen, så att tygen ligger räta mot räta, och sy en ny söm ca 7 mm från kanten. Den första sömmen ligger nu gömd och skyddad inuti den andra. På bild tre ser du hur det ser ut från avigsidan, och på bild fyra hur det ser ut från rätsidan. 
 
Denna söm är jättebra om en syr i tunt, genomskinligt tyg (som exempelvis chiffong), där en inte vill att en overlockad söm ska synas igenom tyget. Den passar även bra till alla slags tunna tyger.
 
 
Du har säkert sett fällsömmar förut, kolla till exempel på ett par jeans eller en skjorta. Fällsömmen är bra just för att förstärka tyg som kommer utsättas för mycket slitage. 
 
Denna sömmen kan du sy antingen från rätsidan eller avigsidan, det beror på hur du vill att sömmen ska se ut när den är klar. För att förklara hur det blir låtsas vi att jag sydde min söm med tygen aviga mot aviga. 
Börja med att sy en söm (aviga mot aviga) med 15 cm sömsmån. Klipp sen ner den ena sidan till 5mm sömsmån. Den bredare sidan viker du på mitten och pressar, innan du viker över den så den täcker den smala sömsmånen. Sy därefter en stickning. Om du som jag sydde den första sömmen med tygen aviga mot aviga visar bild nummer tre hur avigsidan ser ut, och bild nummer fyra rätsidan. Om du vill ha det tvärtom syr du den första sömmen med tygen räta mot räta i stället. 
 
Hoppas ni gillar denna typen av inlägg, för nu kommer som sagt ett varje vecka! Har ni förslag eller önskemål på inlägg, hör gärna av er :)

✂ Vet du inte vad räta mot räta, sömsmån eller klyvpressning betyder? Kolla här!
 
att sy, tutorial | |
#1 - - Ethel:

Åh wow vilken bra serie inlägg! Det här ska bli superintressant att följa. Jag visste inte om någon av de här sätten att avsluta sömmar, så TACK!

Svar: Vad kul att höra!!!
Josefine Folkesson

#2 - - henrietta:

GRYM DU E <3

Upp