julklappstips: hur du syr vetekuddar

Idag är det andra advent, och även dags för andra delen i min och Fredrikas adventskalender!
 
Kanske har du redan klurat ut vad du ska ge dina nära och kära, eller så har du svårt att komma på saker. Som en hjälp på vägen har Fredrika och jag kommit på ett gäng presenter en enkelt kan skapa själv. Vi har valt att se det som en adventskalender, där vi varje söndag fram till jul kommer publicera varsitt julklappstips på våra bloggar. Antingen kan du bli inspirerad att skapa något du vill ge bort, eller så tar du tillfället i akt att skapa en julklapp till dig själv.
  
DSC_0053 copyIdag ska jag visa hur du syr vetekuddar. Det är löjligt enkelt men går att variera på tusen olika sätt. De går att göra stora och små, avlånga för att kunna läggas runt nacken, eller små för att passa i händerna. En kan göra en innerkudde med ett avtagbart kuddfodral, och dekorera med broderier eller trycka ett mönster. 
Jag har gjort en liten kudde som är ca 12x12 cm, som ska få värma kalla händer.
 
 
DSC_0007- Tyg. Använd bomull eller lintyg. Kudden ska ju kunna micras, och då vill en inte ha ett syntettyg som kan smälta.
- Vete. havre eller ris att fylla kudden med. Jag använde grötris.
- Sytråd och nål.
- Eventuellt broderigarn.
 
Jag började med att brodera en liten blomkrans. Jag kalkerade av en bild med en penna som heter Frixion ball clicker, vars bläck försvinner när en stryker. Det är en helt vanlig penna som finns på t.ex. Akademibokhandeln och den kostar inte särskilt mycket, men den är superbra. 
 
DSC_0020
Det känns nästan löjligt att skriva tillvägagångssättet, men jag gör det ändå. Som sagt, det går att variera vetekuddarna på massa olika sätt, men såhär gjorde jag mina små handkuddar:
- Sy ihop två tygstycken med rätan mot rätan. Sy runt alla fyra hörnen, men lämna några centimeter på en långsida för att kunna vränga kudden. Klipp ner hörnen.
  
DSC_0024- Fyll kudden ungefär till hälften, den ska inte bli helt full. Tänk att det ska kännas ungefär som de där ärtpåsarna en kastade runt på idrotten i skolan när en var liten.
  
DSC_0058- Sy ihop öppningen för hand, och din vetekudde är klar! Lätt som en plätt, och tar inte många minuter. 
 
Såhär små kuddar räcker att värma i micron ca 20-30 sekunder, men syr du en större kan de behöva värmas 2-3 minuter. Testa dig fram innan du ger bort dem, så kan du skriva en liten instruktion till hur de används.
 
Glöm inte att gå in på Fredrikas blogg för att se hennes julklappstips, och ha en fin andra advent.
 

Första adventTygkorg och sminknecessär
 
att sy, tutorial | julklappstips, sömnad, vetekuddar | |
#1 - - Linnéa:

Alltså detta är nog ett av de bästa DIY tips jag någonsin har sett! Skall definitivt ge mig på att göra en kudde :)

Svar: Men åh vad glad jag blir! Tack så mycket :)))
Josefine Folkesson

#2 - - Ellen Lindberg:

Så kul med det här inlägget! För ett par veckor sen sydde jag en värmekudde, men den lite längre varianten som jag också delade in i fyra små delar för att grötriset skulle hålla sig på plats och inte hamna i ett hörn. En sån bra grej att göra + så bra present :)

Svar: Åh roligt! Verkligen en himla bra present :)
Josefine Folkesson

#3 - - Alicia:

Det här är SÅ himla fantastiskt! Fint initiativ, fint broderat, fint fotat, fint projekt! Blir alldeles sprallig av glädje!

Svar: Åh vad fin du är, tack så mycket <3
Josefine Folkesson

Upp