syåret 2016, del två

Idag tänkte jag avsluta syåret 2016 genom att utvärdera hur mina mål gick. 
DSC_0542
DSC_0104
DSC_0071

Såhär skrev jag förra året:

Jag har verkligen tänkt fram och tillbaka på vad jag vill ha för mål under året, men jag tycker det är så svårt. Jag känner att jag har utvecklats så himla mycket, och låter sömnaden ta en väldigt stor plats i livet. För mig är det liksom inte bara en hobby längre, det här är något som jag planerar att leva på, och det känns så lyxigt att ens största intresse faktiskt får uppta en så stor del av livet. Jag älskar sömnad och mönsterkonstruktion, och vill hela tiden lära mig och bli bättre, men några konkreta mål är svåra att sätta. Men det finns ändå några saker jag verkligen vill genomföra detta året, och det är följande:
✂ Sy ett par jeans till mig själv. Jag använde aldrig byxor, men jag har ett par i åtanke som jag verkligen vill äga. Jag har hittat det perfekta tyget men inte köpt det än, och jag har modellen i huvudet men har inte konstruerat något mönster än. 
✂ Fokusera mer på sömnad här på bloggen. Det känns som att bloggen mer och mer går åt den riktningen, och det är ju det jag tycker är roligast också. Jag vill följa upp förra årets sybingo och sew along med Fredrika med nya projekt, och jag vill också sätta igång med fler sömnadstips.
✂ Jag är fortfarande väldigt sugen på att starta företag. Vi får se hur det går.  

På ett sätt gick det ganska dåligt med mina mål, men på ett annat sätt har jag lyckats otroligt bra. Jag jobbar ju nämligen som mönsterkonstruktör nu, och kan på så sätt leva på min hobby (även om jobbet innefattar väldigt mycket mer än bara sömnad och mönsterkonstruktion). Det är så lätt att glömma bort att man lär sig saker medans det händer, men när jag tänker tillbaka på min kunskapsnivå gällande mönsterkonstruktion för ett år sen jämfört med nu har jag utvecklats så himla mycket. Och när jag läser detta om ett år kommer jag säkert tänka att jag kunde så lite nu, i jämförelse. 

Att jag fick jobb och hastigt blev tvungen att flytta till stockholm (och för tillfället lämna de mesta av mina saker, maskiner och tyger i göteborg), har gjort att de andra målen har tagit stryk. Jag har inte sytt några jeans, däremot har jag både köpt det där perfekta tyget, och gjort konstruktionen. Kanske kan 2017 bli året när de där jeansen äntligen blir sydda?

Jag kan väl knappast säga att jag fokuserat på sömnad på bloggen så mycket som jag egentligen hade velat heller. Jag har gjort några tutorials och återigen haft sew along med Fredrika, men jag skulle egentligen vilja göra så mycket mer. 

Något företag har det inte heller blivit, även om det fortfarande är något jag vill i framtiden, på ett eller annat sätt. 

DSC_0062 Målen för 2017 då?
✂ Jag har fått hedersuppdraget att sy min lillasysters balklänning. Att få till att den blir så bra det bara går är ett stort mål för året.
✂ Jag har även fått i uppdrag att sy en ny kavaj till Robin. Den som jag sydde till honom för nåt år sen var bra för att vara en första kavaj, men nu ser jag bara bristerna och misstagen på den. Jag har gjort ett nytt mönster, men vi måste bestämma vilket material den ska ha, och om jag eventuellt måste göra justeringar i mönstret då. Sen ska den ju sys också, såklart.
✂ Jag vill lägga mer tid på privat sömnad i år än jag gjorde 2016. Det blev ganska få sydda plagg jämfört med tidigare år, vilket är tråkigt eftersom jag mår så bra av att skapa. Ska se till att göra det mer i år.
✂ Och så vill jag, återigen, satsa mer på sömnad på bloggen, och göra fler projekt med Fredrika.
 
Vad har ni för symål 2017?
att sy, sammanställningar | |
#1 - - Linnéa:

Under 2017 vill jag sy en klänning och en tröja. Annars försöker jag hålla det öppet för att kunna sy saker som jag känner att jag vill sy eller är i behov av.

#2 - - Ellen:

Blir så himla, himla peppad av det här. Du är så duktig!

Upp