Hur du syr en sovmask

hur du syr sovmaskIdag bjuds det på en tutorial på den här lille bloggen! Efter att jag sydde pyjamasen fick lite spillbitar kvar av det fina Liberty-tyget, som jag såklart tyckte skulle användas. Och eftersom jag är en sån som hela sommaren sover med mask för att inte bli störd av ljuset, tänkte jag att det kunde vara dags för en lite finare, som dessutom matchar pyjamasen. 
 
du behöver sovmaskFör det här väldigt snabba projektet behöver du:
✂ Ett tyg du gillar, jag använde som sagt ett liberty-tyg i hyfsat tunn bomull
✂ Ett mjukt men fylligt mellanlägg. Jag hittade ett på Knapp-Carlssons som var litegrann som vadd, men med rutmönstrat klister på för att kunna strykas fast.
✂ Foder
✂ Snedslå
✂ Smalt resårband
✂ Sytråd 
 
DSC_0091Börja med att klippa ut tyg, mellanlägg och foder i den formen du vill ha (det finns många utskrivbara mallar att hitta, bara att googla). Gör du en egen form behöver du inte addera nån sömsmån. 
 
DSC_0100Pressa mellanlägget på tyget.
 
DSC_0118Lägg på fodret, aviga mot aviga, mät hur långt resårbandet behöver vara för att passa ditt huvud, och sy en stödstickning genom alla lager tyg + resårband. 
 
DSC_0128Ta nu din snedslå och pressa på mitten. Ett knep jag brukar använda mig av när jag vill göra det väldigt enkelt för mig, är att pressa kantbandet så att ena halvan råder, det vill säga går några millimeter längre ut än den andra sidan. Det underlättar sömnaden längre fram.
  
DSC_0136Nåla snedslån runt hela masken, som på bilden. Den sidan av snedslån som är lite bredare ska ligga på baksidan av masken.
  
DSC_0138Markera var du vill att ändarna ska mötas, och nåla upp en bit på varje sida.
 
34911981634_47a5da28de_k
Placera sen ändarna överlappade räta mot räta, som på bilden, och sy diagonalt från kant till kant. Om du tycker att detta verkar krångligt, testa några gånger på en spillbit först, så slipper du sprätta i onödan.
 
DSC_0152Klipp så att du har en sömsmån på 5 mm kvar, och klyvpressa.
 
DSC_0156Tadaa! På det här sättet blir skarv-sömmen nästan osynlig.
 
DSC_0170Nåla fast resten av snedslån, och sy fast från rätsidan. Eftersom snedslån råder på baksidan blir det enkelt att fästa allt i samma söm, utan att behöva oroa sig för att man syr utanför bandet.
 
Sen var det klart! Ett snabbt och smidigt projekt, som går på under en timme. Perfekt ju, eftersom jag då får bocka för en ruta i sommarens sybingo.
 

Sybingon är ett initiativ som drivs av Sew it yourself - din syjunta på nätet. Här får du möjlighet att visa upp dina alster, ha nördiga konversationer om textilt skapande och rådfråga när du behöver hjälp. Vi hoppas att sybingon ska inspirera och att du vill skapa tillsammans med oss i sommar. Sybingon 2017 är ett samarbete med Tygverket!
 
 
 
Sew it yourself, tutorial | sybingo | |
#1 - - Linnéa:

Vad fin! Och smart sätt att göra sig av med resttyger :) Vad använde du för material till fodret?

Svar: tack! jag använde vanligt acetatfoder, men det funkar nog med lite vad som helst. men skönt med något som är lite glansigt!
Josefine Folkesson

Upp