Sypeppen juli 2017: Cleo dress

DSC_0090Den senaste tiden - kanske det senaste halvåret egentligen - har jag orimligt många gånger ställt mig själv frågan "är jag en sån som använder en hängselklänning?". Jag tycker det är himla fint, men har ändå känt mig osäker. Men eftersom frågan återkommit ganska ofta, bestämde jag mig för att testa. Jag har dessutom en inre bild av hur jag fixar och donar, kanske planterar eller bygger något, iförd just en hängselklänning. Och en sån inre bild måste en ju få leva ut.
  
DSC_0107Trots att Fifi-pyjamasen från Tilly and the buttons inte passade mig särskilt bra, bestämde jag mig för att göra ett nytt försök med ett av deras mönster. Cleo-klänningen har verkligen synts på varenda sömnadsforum det senaste året, och alla olika varianter jag sett har varit så himla fina. Jag kombinerade strl 2 och 3 för att klänningen skulle passa över rumpan utan att bli ett tält upptill, men eftersom det är en väldigt förlåtande passform sydde jag ingen toile. 
  
DSC_0092Mönstret var väldigt enkelt att följa, och sömnaden gick snabbt.  Och ser man på, den passade ju fint! Jag gjorde faktiskt inga ändringar, förutom att jag kortade av den en bit extra. Syr jag en till kommer jag nog lägga till lite extra rörelsevidd över stussen, för bekvämlighetens skull.
 
DSC_0119Jag sydde den i ett denimtyg från stoff och stil, och jag tänker att den kommer passa extra bra över en svart polo i höst. Och även om jag fortfarande ställer mig lite tveksam till om jag är en person som har på mig hängselklänning, är jag väldigt glad att jag sydde denna!
 
Det här blir mitt bidrag till sypeppen, som Fredrika håller i denna gången. Jag bockar även för ytterligare en ruta i sybingon
✂ Skapa något du länge velat göra
 

Sypeppen är ett initiativ som drivs av Sew it yourself - din syjunta på nätet. Här får du möjlighet att visa upp dina alster, ha nördiga konversationer om textilt skapande och rådfråga när du behöver hjälp. Syftet med sypeppen är att inspireras och skapa tillsammans. 
 
 
 
sypeppen | sybingo | |
#1 - - Linnéa:

Så fin! Är också förtjust i hängsleklänningar men vet inte om det är något för mig X)

#2 - - Fredrikapåvinden:

Men alltså SÅ fin! Tycker verkligen det ser ut som den är gjord för dig! (Vilket den ju iof är....) Kul att mönstret passade!

#3 - - Liselotte:

I dag har jag också kryssat rutan "skapat något du länge velat göra" http://bylijo.se/2017/july/top-inspirerad-av-chanel.html

#4 - - Liselotte:

Tjusigt! I dag har jag också kryssat rutan "skapa något du länge velat göra"http://bylijo.se/2017/july/top-inspirerad-av-chanel.html

Upp