Sypeppen Juni 2017: Bellas balklänning

34378255344_45ab099a5b_o
För fem år sen tog jag studenten. Jag sydde min balklänning, en lavendelfärgad chiffonghistoria, och ändå sen dess har det varit bestämt att jag även skulle sy min lillasysters. I fredags var det dags för Bellas studentbal, och klänningen som vi planerat, gjort skisser på, köpt massa tygprover till, och sytt typ 6 toiler av fick äntligen invigas! Tyvärr kunde jag inte vara med och se henne, men min lillebror tog massa foton.
 
35182515176_c691ef0634_o
Modellen är hellång, med en halvcirkelkjol. Livet har skärningar över bysten framtill, och prinsesskärningar i ryggen. Den är v-ringad i nacken, och har en cutout i ryggen. Och så fladdriga ärmar. Att få till passformen har varit en riktig utmaning av flera anledningar:
- vi bor ganska långt ifrån varandra och har inte haft möjlighet att ses och prova klänningen så många gånger.
- det är inte helt lätt att få till en slät rygg när man har v-ringning och cutout. Det har vimmats en hel del kan jag säga.
- chiffong är ett jäkla helvete att sy i. Hade nästan glömt det.
  
34378325864_74d7ed690d_o
Trots att jag svurit över den här klänningen flertalet gånger, är jag så himla nöjd med resultatet. Tror faktiskt att det här kanske är det finaste jag sytt. Jag älskar allt med den här klänningen.
 
34413321713_ec0f0ca4b1_o
Tyget i den perfekta röda färgen, och kommer från Ohlssons tyger. Så himla himla fina var de, Bella och Oliver.
 

Sypeppen är ett initiativ som drivs av Sew it yourself - din syjunta på nätet. Här får du möjlighet att visa upp dina alster, ha nördiga konversationer om textilt skapande och rådfråga när du behöver hjälp. Syftet med sypeppen är att inspireras och skapa tillsammans. 
 
 
 
att sy, sypeppen | sypeppen | |
#1 - - Ellen:

men wow, så himla fin!

#2 - - Linnéa:

Vilken vacker klänning!! Modellen och färgen är ju bara för underbara <3

#3 - - Anonym:

Den är jättefin! Ska du använda några av idéerna och göra nåt liknande till dig själv? :)

#4 - - Sara :

Den är verkligen jättefin! Ska du använda några av idéerna och sy nåt liknande till dig själv? :)

Svar: Tack! Kanske, blev generellt väldigt sugen på att sy mig en balklänning, men en får ju tyvärr inte användning för en sån så ofta.
Josefine Folkesson

Upp