Sypeppen November 2017: jeans

DSC_0677Jag har länge, länge planerat att sy ett par jeans, och nu har det äntligen hänt! Är nästan förvånad över det själv. Såklart ska jeansen bli månadens sypepps-bidrag!
 
DSC_0676I somras hittade jag ett par jeans på en second hand i malmö, som hade den perfekta 70-talspassformen, men i 90-talsutförande. Färgen var blek, knäppningen bestod av kardborreband på linningen, det var ett silvrigt broderi på bakdelen, och det fanns inte en enda ficka. Men de passade väldigt bra och kostade inte mycket, så jag köpte dom för att kunna mönstra av. 
 
DSC_0699Jag gjorde en del justeringar på mönstret, bland annat höjde jag midjan lite baktill, och såklart la jag till fickor och gylf. Tyget är liknande originalbyxorna: ett bomullstyg med ganska mycket elastan. Det kommer från stoff och stil.
 
DSC_0678Det finns mycket justeringar som kan göras för att dessa byxor ska bli perfekta, men det får bli till nästa gång. Jag är väldigt nöjd med de här, men egentligen är de mest en "wearable toile". Till nästa gång ska justera balansen lite, anpassa grenen så att de blir skönare, och lägga till lite vidd på låren. Men jag är så glad att jag äntligen gjort ett par jeans, nu är det så mycket lättare att utveckla byxsömnaden i framtiden! Hur fint hade det till exempel inte varit med ett par hängselbyxor med ungefär den här passformen?
 
Glöm inte att skicka in era bidrag senast den 25/10, länk till insamlingsinlägg hittar ni i menyraden till höger!

Sypeppen är ett initiativ som drivs av Sew it yourself - din syjunta på nätet. Här får du möjlighet att visa upp dina alster, ha nördiga konversationer om textilt skapande och rådfråga när du behöver hjälp. Syftet med sypeppen är att inspireras och skapa tillsammans. 
 
 
sypeppen | |
Upp