Closet case pattern

  
DSC_0212Jag har köpt lite nya mönster. Jag har följt closet case pattern på instagram ett tag, och tycker att deras mönster är så fina. Om man hänger runt lite i diverse sömnadscommunityn går det knappt att missa deras mönster, till exempel Kalle shirt och Charlie kaftan. Eftersom jag hört så gott om deras mönster (och eftersom frakten ändå kostar en del) slog jag till på tre stycken.
 
DSC_0234Att jag skulle köpa mönstret till Ginger jeansen var självklart. Jag sydde mina första par jeans i höstas, men jag känner att det finns stor förbättringspotential på den här fronten. Jag har inte köpt nåt tyg än, och jag tänker mig att det här får bli ett höstprojekt. Jag är lite sugen på ett par croppade i svart denim.
 
DSC_0232Carolyn-pyjamasen slank ner i varukorgen av farten. I vintras köpte jag en pyjamas med skjorta och långa byxor, och jag insåg hur otroligt mysigt det är att svassa omkring i en fin pyjamas. Den här modellen tycker jag är väldigt enkel och fin. Perfekt också att få två plagg i ett mönster!
 
DSC_0226Jenny-mönstret är ett av deras senaste, och när det dök upp i min instagram-feed väcktes ett otroligt starkt ha-begär. Mönsterpaketet innehåller byxor i längden långa, croppade och shorts + bib för att kunna göra hängselbyxor. Jag vill ha en i varje variant! Det här är det mönstret jag längtar mest efter att sy. 
 
Hur gör ni? Brukar ni konstruera egna mönster, eller köper ni? Och vad har ni för erfarenheter av det? Berätta, jag vill veta!
 
att sy | |
#1 - - Alicia:

Åh, Jenny ser verkligen underbara ut och vilka fina illustrationer! Jag blir helt överväldigad av mönsterdjungeln faktiskt och det kan ta låång tid och mycket vånda att beställa hem ett mönster. Då är det lättare att fynda second hand på något vis för det är färre valmöjligheter. Tror problemet för mig just är att det är svårt att bortse från tygval och färger och därför gillar jag de här illustrationerna som är lite mer clean. Plaggets egna linjer kommer fram mer än tyget liksom!

#2 - - Anki:

Jag köpte precis mitt första mönster på en tröja/tunika. Jag kan ju typ ingenting om att sy så det ska bli mycket spännande att se om jag lyckas haha. Mönstret var iaf markerat enkelt så jag kan ju tycka att jag iaf borde få ihop något!

Blir kul att se när du har sytt något av de där mönstren :)

#3 - - Ellen:

så himla fina mönster! ser fram emot att se det färdiga resultatet sen!

Svar: Visst är de fina! Hehe det ser jag också fram emot :)
Josefine Folkesson

#4 - - Sara:

Jag blandar köpta, egna, eller avritade från plagg. Ginger Jeans köpte jag också, i pdf-variant! Hittade dock aldrig svart denim så köpte nu blå. Ska bli spännande!

Upp