Sypeppen maj 2018: Cleo-klänningen

DSC_0193Förra veckan fyllde min lillasyster Isabella 20! Det var strålande väder och vi satt på balkongen, åt tårta och drack vit sangria. I present hade jag sytt en hängselklänning till henne, närmare bestämt en Cleo
 
DSC_0194Förra sommaren sydde jag ju en Cleo till mig själv, och den tyckte Bella var fin. Jag vet att hon har letat efter en svart hängselklänning men inte köpt nån, så därför tyckte jag det var en perfekt present att sy en.
 
DSC_0196Jag hade Bellas mått sen jag sydde hennes balklänning, och eftersom Cleo kräver minimalt med justeringar utgick jag bara från stussmått, bystmått och längd. Och den passade ju perfekt!
 
DSC_0204
Kan verkligen rekommendera Cleo-mönstret till alla nybörjare, den går väldigt snabbt att sy och resultatet med hängselspännen och stickningar ser proffsigt ut utan särskilt stor anstränging. 
Tyget är ett denimtyg med lite stretch från Stoff och Stil, och tillbehören kommer från Knapp-Carlsson. 
 
Det här blir mitt andra bidrag till sypeppen i maj. Glöm inte att skicka in ditt bidrag till Fredrika senast den 25:e maj. 

Sypeppen är ett initiativ som drivs av Sew it yourself - din syjunta på nätet. Här får du möjlighet att visa upp dina alster, ha nördiga konversationer om textilt skapande och rådfråga när du behöver hjälp. Syftet med sypeppen är att inspireras och skapa tillsammans. 
 
att sy, sypeppen | |
#1 - - Linnéa:

Så fin den är!! Blev väldigt sugen på att sy en i svart :D
Hur tjockt är tyget? Jag köpte ett denim tyg hos Stoff & Stil, men det var alldeles för tunt för att sy Cleo i :( Försöker hitta ett nytt tyg att sy den i.

Svar: Tack så mycket! Det är ett medeltjockt denimtyg, inte grovt men heller inte det alldra tunnaste. Har sytt båda Cleo-klänningarna i samma kvalitet men den ena svart, den andra blå. Det är några % elastan i, det blir jättebra tycker jag! Hoppas du hittar ett tyg du gillar :)
Josefine Folkesson

#2 - - Grahnslöjd:

Supersnygg klänning!! Den skulle jag inte ha något emot att ha i min ägo;)

Svar: Tack så mycket!
Josefine Folkesson

Upp