Hur du syr sminkhanddukar

DSC_0249-01
Med bara två dagar kvar till julafton är det dags för mig att ge mitt sista julklappstips. Jag har sytt små sminkhanddukar, vilket går jättesnabbt och kan bli en fin liten julklapp. Själv använder jag alltid en särskild handduk för att tvätta bort sminket, och man kan knappt ha för många. 
 
DSC_0002-01Du behöver: 
✂ Frottétyg
✂ Snedslåband av bomull (här finns en tutorail på hur du gör egen snedslå)
✂ Sytråd
 
DSC_0017-01Klipp tyget i lagom stora bitar. Jag gjorde mina kvadratiska och ganska små. Placera snedslån som på bilden ovan: med änden ungefär i mitten av ena sidan, och så att tyget ligger emellan snedslån. Sy fast snedslån som den röda streckade linjen, börja alltså sy ca 6-7 cm in på bandet, och sy hela vägen ut i kanten. Fäst tråden.
 
DSC_0024Vik och pressa hörnet, och nåla sen fast snedslån på nästa sida innan du syr.
 
DSC_0042
Fortsätt på samma sätt hela vägen runt. Klipp av bandet, men se till att ha en bit till godo för att kunna göra ett snyggt avslut.
 
DSC_0050Sy ihop ändarna av snedslån. För mer info om hur du gör, klicka här.
 
DSC_0245Svårare än så är det inte! Sy några stycken, knyt ett sidenband om, och virka kanske några av Fredrikas bomullspads och ge bort i samma paket? Det hade i alla fall jag blivit glad för!
 
Tidigare luckor:
 

Julkalendern är ett initiativ som drivs av Sew it yourself - din syjunta på nätet. Med Sew it yourself får du möjlighet att visa upp dina alster, ha nördiga konversationer om textilt skapande och rådfråga när du behöver hjälp. Vi hoppas att julkalenderns ska inspirera till textilt skapande.
 
 
 
tutorial | |
Upp