Hur du syr ett penselfack

Idag är det dags för mig att publicera tredje delen av min och Fredrikas julkalender, där vi en gång i veckan fram till jul ger tutorials på julklappar en kan skapa själv. Scrolla ner för att hitta föregående julklappstips.
 
DSC_0207-01Idag tänkte jag visa hur man kan sy ett penselfodral. Jag gjorde ett fodral till sminkpenslar, men själva fodralet passar egentligen lika bra till målarpenslar, virknålar eller liknande, bara man justerar storleken på facken lite.
 
DSC_0005-01
Du behöver:
✂ Ett tyg du gillar, jag hade en bit fuskmocka hemma som jag tyckte var fin
✂ Foder
✂ En bit resårsnodd
✂ Sytråd
✂ Sax, måttband, symaskin, nålar
Klipp tygerna som bilden ovan (sömsmån är inräknat). Klipp hack i yttyget, som jag visat på bilden. Tänk dig att tyget ligger med avigsidan uppåt, då ska vänstra sidan ha 3 stämhack, och hörgra sidan 1 stämhack
Anledningen till att jag gjort fodret kortare på långsidan är för att jag inte ville ha fodrets glansighet på båda sidorna av insidan av facken där penslarna sitter, eftersom de kan glida ur lite lättare. Men det där bestämmer du hur du vill!
 
DSC_0023På fodrets ena kortsida: vik en fåll som är 0,5 + 0,5 cm, och sy en stickning.
 
DSC_0034Klipp 2 snoddar som är ca 16 cm var. Fäst dem på rätsidan av tyget, där du klippt ditt andra och tredje stämhack räknat nedifrån. Fäst ordentligt genom att sy fram och tillbaka flera gånger.
 
DSC_0042Sy fast fodret med yttyget, räta mot räta med 1 cm sömsmån. Fodret ska vara lite mindre än tyget för att ge ett fint slutresultat. Se till att kanten av fodret placeras vid de första stämhacken.
 
DSC_0046Klipp ner hörnen, och vräng försiktigt.
 
DSC_0165Pressa alla kanter ordentligt. Eftersom fodret var lite mindre än yttyget kommer du få en liten kant på sidorna, vilket innebär att fodret inte syns från rätsidan.
 
DSC_0168Pressa ner kortsidan och sy. Jag använde ett tyg som inte repar upp sig, därför vek jag bara en gång. Behöver du vika dubbelt, gör det.
 
DSC_0175Vik tygdelen där du har stämhack och där fodret slutar, och sy en stickning precis i kanterna. Sen syr du stickningar igenom alla lager av tyg för att göra fack för penslar. Mina fack varierade från 1-4 cm. Tänk på att göra facken lite större än vad dina penslar är breda.
 
DSC_0220
Klart slut! En extra bra julklapp blir det om du fyller fodralet med några penslar, eller om du kompletterar med en matchande necessär. Här visar jag hur du syr en större och en mindre variant.
 
Tidigare luckor:
 

Julkalendern är ett initiativ som drivs av Sew it yourself - din syjunta på nätet. Med Sew it yourself får du möjlighet att visa upp dina alster, ha nördiga konversationer om textilt skapande och rådfråga när du behöver hjälp. Vi hoppas att julkalenderns ska inspirera till textilt skapande.
 
 
 
tutorial | |
#1 - - Ellen:

åh! den här är ju så mycket finare än de som finns att köpa i butik. superfint tips på julklapp!

Upp