hur du syr en necessär

DSC_0110 copy
 
Jag har ganska länge velat ha en necessär från tiogruppen. Tycker de är så himla fina, men lite väl dyra. När vi tog med "sy en necessär" som en lucka i sybingon, och jag dessutom hittade ett tyg i rätt stil kände jag att det var dags att sy en själv. 
 
 
DSC_0002
 
 
Du behöver: 
▷ Två rektangulära bitar av ett stabilt tyg, jag klippte mina i 40 x 24 cm (min necessär blev alltså ganska stor). Jag använde mig av halvmatt vaxduk från stoff och stil. Har du ett tunnare tyg är det bra att stryka på ett stabilt mellanlägg så att tyget blir stadigare. 
▷ Ett blixtlås som är minst lika långt som tygets långsida. 
▷ Nålar
▷ Tråd
▷ Måttband
▷ Sax
 
 
DSC_0010
 
Vik ner en cm på tygets långsida, nåla fast blixtlåset och sy nära blixtlåsets tänder. 
 
 
DSC_0016
 
Äger du denna typ av pressarfot är den ypperlig för ändamålet!
 
 
DSC_0011
 
Gör likadant med det andra tygstycket.
 
 
DSC_0014
 
Då ser det ut såhär! Det går också bra att använda ett längre blixtlås om en vill ha lite marginal. 
 
 
DSC_0020
 
Lägg tyget räta mot räta och sy ihop de två andra långsidorna med en cm sömsmån. Zick-zacka eller overlocka om du har ett tyg som lätt repas upp, men om du som jag syr i vaduk behövs det inte. Pressa isär sömmen (obs! ha låg värme på strykjärnet om du använder vaxduk). 
 
 
DSC_0022
 
Lägg sen tyget så att blixtlåset är precis över sömmen du just sydde. Öppna blixtlåset en liten bit, och sy sen kortsidorna med en cm sömnmån. 
 
 
DSC_0028
 
DSC_0030
 
Nu kommer den lite trixiga delen där du ska forma hörnen. Vik, pressa, mät och nåla. Se till att den lilla triangeln i hörnen får lika långa sidor, och har du ett tyg där det inte kommer bli nåt genomlys kan du rita en hjälplinje för att få en så rak söm som möjligt.
 
 
DSC_0051
 
 
DSC_0050
 
Ungefär såhär ser det ut när nålarna sitter i längs alla fyra hörnen. Sy och testa om det blir en lagom höjd, om inte går det ju att sprätta och sy sömmen lite längre ut eller in. Min söm var 12 cm längs den linjen jag ritade ut med hjälp av linjalen, det tycker jag blev ganska lagom.
 
 
DSC_0062
 
När du har testat så att det ser bra ut kan du klippa bort hörnen så att det blir en cm sömsmån kvar. Vänd ut och in, gnugga ut hörnen och den är klar! 
 
 
DSC_0091
 
Jag har inte fodrat min necessär, men funderar på att göra ett foder med lite olika fickor för smågrejer. Jag tänker att en då bara syr en likadan necessär (utan blixtlås), och fäster för hand vid blixtlåset. Om du tycker att den blir lite för sladdrig kan du klippa till en bit kartong och lägga i botten, så blir den lite mer stabil.  
att sy, tutorial | |
#1 - - Alicia:

Fy vilken fin! Tack för bra beskrivning :)

Svar: vad kul att höra, tack!
Josefine Folkesson

#2 - - Sabina:

Vilken toppen guide! Superfin blev den också :D

Svar: tack så mycket :)
Josefine Folkesson

#3 - - emmy:

fysjutton va fin! jag ska! ringer om jag får problem ;)

#4 - - Sandra:

Grymt inlägg! Sparar det på momangen :)

Svar: vad kul, tack! :)
Josefine Folkesson

#5 - - Henrietta:

GRYM DU E!!!

#6 - - Birgitta Norgren:

Tack för en bra beskrivning.

Svar: tack så mycket!
Josefine Folkesson

#7 - - Mari:

Tack för jättebra beskrivning. Har sytt en i vaxat tyg med ficka. Det blev superfint!

#8 - - Susanne:

Hej! Hittade ditt mönster och började sy, men jag får inte till mina ”höga och smala”, istället blir de korta och tjocka. Har du några mått att gå efter?

Svar: Hej,måttet står i instruktionerna, två rektangulära bitar i 40 x 24 cm. Hoppas det hjälper :)
Josefine Folkesson

Upp