sew along skjortblus: knäppkant, framstycke och bakstycke med ok

Det här är den tredje delen i min och Fredrikas sew along, där vi utifrån samma grundmönster syr två helt olika blusar. Jag kommer sy en blus med krage med kragstånd, ok och manschetter. Fredrika kommer sy en blus med liggande krage, och rosett i halsen. Båda blusarna kommer ha bystinsnitt, knäppkant och ärmsprund. Med oss i sew alongen är även SaraSandra och Ellen. Under tiden som sew alongen pågår har vi ett samarbete med Tygverket, där ni som läsare får 10 % rabatt på ett köp på deras hemsida om ni anger koden: fredrikaochjosefine.
Pst... Ni glömmer väl inte att följa sew alongen på instagram och tagga era bilder med #sewalongblus?
 
DSC_0609
Idag ska vi börja sy! Vi ska sy knäppkanterna, samt sy ihop framstyckena med oket och bakstycket
 
DSC_0063
Vi börjar med att sy bystinsnitten. Jag brukar alltid markera insnittsbenen med stämhack, och insnittsspetsen med en tygkrita. Sen börjar jag utifrån och syr inåt, spetsen på insnittet. När det är ca 3 cm kvar minskar jag stygnlängden, och istället för att backa i slutet syr jag ut i luften. Trådändarna som blir kvar brukar jag knyta ihop, tycker att det blir ett finare avslut än att backa när man syr insnitt. 
 
DSC_0098
Pressa insnittet uppåt eller nedåt. Jag har hört att det är bra att pressa nedåt för att undvika att det samlas damm i insnittet, men gör som du tycker blir finast!
 
DSC_0081
Nästa steg är att sy på knappslån, men har du inte gjort det än ska du först pressa på mellanlägg på knappslån. Sy sen knappslåns rätsida mot högra framstyckets avigsida, med 1 cm sömsmån. Klyvpressa sömmen.
Vik knappslåns andra sida 1 cm och pressa.
 
DSC_0086
Vik över knappslån mot framstyckets rätsida, pressa så att den ligger fint och du inte ser framstyckets avigsida när rätsidan ligger upp. Se också till att du pressat ordentligt, och att knappslån är 3 cm bred hela vägen. Sy sen fast knappslån. Jag sydde två stickningar för att få ett symmetriskt utseende, 0,5 cm från kanten. 
 
DSC_0092
Det vänstra framstycket behöver oftast inte ha något mellanlägg, och här ska ingen slå sys på. Vik och pressa 1 cm sömsmån, och vik och pressa sen 3 cm. Om du lägger höger och vänster framstycke på varandra räta mot räta bör de nu vara lika stora.
Sy en stickning som håller knäppkanten på plats, min är sydd ca 2,7 cm från mitt fram-kanten.  
 
DSC_0096Sådär! Nu är knäppkanterna klara, och båda framstyckena är lika stora. 
 
DSC_0101Dags att börja på bakstycket. Min skjorta har ett veck i bakstycket, och för att underlätta sömnaden är det en bra idé att vika vecket och fästa det med en söm.
 
DSC_0116
(GIF)
Jag ska förklara hur du vändsyr ett ok. Jag tycker det är fint, och det är faktiskt inte särskilt svårt. Om du vill göra på nåt annat sätt finns det såklart tusen olika sätt att sy ett ok.
Lägg den ena okdelen med rätan upp, lägg på bakstycket kant i kant, också med rätan upp, och lägg sen den andra okdelen kant i kant, men med avigsidan upp. Sy ihop alla tre tyglagren med 1 cm sömsmån.
 
DSC_0122
Oket mot bakstycket är nu vändsytt, och vi ska göra samma sak med framstyckena. Lägg bakstycket som på bilden, med avigsidan uppåt. Vik ner det underska lagret av oken, så att bara okdelen med rätsidan uppåt ligger mot bordet. Nåla sen på framstyckena kant i kant med axelpartierna på oket. Framstyckena ska ligga med rätsidan uppåt. 
 
DSC_01362
(GIF)
Nu ska du rulla ihop fram och bakstycken och vika upp den understa delen av oket, och nåla ihop axelpartierna med den andra ok-delen och framstyckena. 
 
DSC_0154
Det blir liksom en liten rulle av det hela. Sy ihop alla tre tyglagren med 1 cm sömsmån.
 
DSC_0159
 (GIF)
Veckla ut skjortan.
 
DSC_0171Om allt gått rätt är nu framstyckena, oket och bakstycket ihopsydda med varann, och oket är vändsytt så det ser lika fint ut från insidan som från utsidan.
 
Det var allt för idag! Lycka till med sömnaden, och kommentera gärna om du undrar något.
 

Har du missat vad sew alongen handlar om? Läs här!
Vill du ha lite blus-inspiration? Kolla här och här!
 
sew along | blus, sew along, sew along blus, skjortblus | |
#1 - - Ellen Lindberg:

Så himla fint att du gjort förklaringen i GIF-format! <3

Upp