Sew along skjortblus: material

 
 
Det här är den första delen i min och Fredrikas sew along, där vi utifrån samma grundmönster syr två helt olika blusar. Jag kommer sy en blus med krage med kragstånd, ok och manschetter. Fredrika kommer sy en blus med liggande krage, och rosett i halsen. Båda blusarna kommer ha bystinsnitt, knäppkant och ärmsprund. Med oss i sew alongen är även SaraSandra och Ellen. Under tiden som sew alongen pågår har vi ett samarbete med Tygverket, där ni som läsare får 10 % rabatt på ett köp på deras hemsida om ni anger koden: fredrikaochjosefine.
Pst... Ni glömmer väl inte att följa sew alongen på instagram och tagga era bilder med #sewalongblus?
 
DSC_0390Idag ska vi börja planera blusen, och gå igenom vilket material som behövs. Fredrika och jag kommer som sagt att sy väldigt olika blusar, och många av era blusar kommer säkert att skilja sig från våra. Men oavsett vilken typ av blus du ska sy så finns det några saker som är bra att ha. Det är det vi ska prata om nu.
 
DSC_0062
- Ett lämpligt tyg. Vilket material som passar beror såklart på vilken tyg av blus du tänkt göra. Kanske har du bestämt dig för en jeansskjorta, eller en i manschester? Kanske en oversizead flanellskjorta? Eller en skir silkesblus? Det finns egentligen inga rätt och fel, men det finns några saker som kan vara bra att tänka på.
Jag skulle skippa alla typer av syntetmaterial, som exempelvis polyester. Syntetfibrer blir lätt svettiga eller statiska (om de inte är gjorda för att ha särskilda egenskaper). Det är också mycket svårare att få mellanlägg att fästa bra, och att sy detaljer som ärmsprund och kragar. Istället rekommenderar jag:
- alla typer av bomullstyger, som brukar vara lätta att pressa och sy i.
- Viskos och lyocell-tyger brukar vara tunna och få fint fall, och är också lätta att pressa. 
- Linnetyger är lätta att sy i, lätta att pressa, väldigt behagliga att ha på sig.
 
Till min blus har jag valt ett libertytyg från tygverket, som heter poppyseed dreams. Det är i 100% bomull, tunt och mjukt, och i jättebra kvalitet. Dessutom är det ju superfint! Här kan du köpa det.  Jag använde ganska precis 1,5 meter, men beroende på vilken storlek och modell du syr kan tygåtgången skilja sig mycket.
Såhär säger Kajsa på tygverket om just Libertys bomullstyg: ”Det är ett fantastiskt bomullstyg. Bra kvalitet med långa fibrer, mjukt med snyggt fall. Lätt att sy i, drar sig inte och gör som du vill. Det är lätt att pressa på plats t ex skjortkragar kan du enkelt få så där krispigt precisa. Och du behöver inte tvätta dem innan, då de inte krymper alls, bara att sätta igång att sy direkt. Vi har kunder som kommer in i Libertytyger som ser likadana ut efter år av användning och många tvättar. Helt klart ett av våra favorittyger.”
 
Tips: använder du inte just liberty-tyg tycker jag alltid att tyget ska tvättas innan en börjar sy. Det är så himla himla tråkigt om blusen krymper efter första tvätten.
 
- Mellanlägg. Mycket viktigt när du syr en blus eller skjorta! Mellanlägget stryks på på de delar som behöver mer stabiitet, till exempel kragen, manschetterna och knäppkanten. Vilket mellanlägg som passar beror på vilket tyg man använder, och hur stabilt man vill att det ska bli. Till min blus har jag använt ett mellanlägg som heter G700, som jag brukar använda när jag syr just blusar och skjortor.
- Sytråd. Om du inte hittar en tråd i helt rätt färg, välj då en nyans mörkare än tyget.
- Tygsax och trådsax. 
- Knappar. Ca 10-12 st.
 
Dessutom behöver du såklart symaskin, knappnålar och synålar, måttband, strykjärn och strykbräda. 
 
Om du vill ligga i fas med oss ska du alltså tänka över vilken modell du vill sy, och skaffa material till nästa vecka, då vi kommer börja på mönsterkonstruktionen. Lycka till!
 
 
sew along | blus, material, sew along, sew along blus, skjortblus, sömnad | |
Upp