sew along del 3: fållen

Det här är den tredje delen i min och Fredrikas sew along! Jag kommer sy en kjol med nedsydda veck, och Fredrika kommer sy en med efterveck. Båda kjolarna kommer ha linning, knapp, dolt blixtlås och osynlig fållsöm. Klicka här för att se bilder på de olika kjolarna. Med oss i sew alongen är även Sara, Amanda och Sabina.
 
Idag har det blivit dags att fålla kjolen. Har du missat tidigare delar i sew alongen kan du scrolla till slutet av detta inlägg, där hittar du länkar till alla föregående inlägg.
 
Hoppas ni inte blev avskräckta av förra veckans mastodontinlägg! Idag är inlägget betydligt kortare och enklare att förstå sig på. Vi ska alltså fålla kjolen. Men va? tänker ni, ska vi redan fålla kjolen? Ja, vid sömnaden av just denna kjolen är det faktiskt lättare att börja med fållen. 
DSC_0001
 
Börja med att sy ihop ena sidan av kjolen. Förra veckan markerade vi ut 1 cm sömsmån i sidan, och det är alltså här vi ska sy. Sy en raksöm, och avsluta sömmen på valfritt sätt, jag valde att overlocka. Pressa sen sömmen åt sidan.
 
 
DSC_0010
 
Overlocka nederdelen av kjolen, och sy fållen. På veckade kjolar brukar man ha en osynlig söm, kolla här för att se hur man gör.
 
Som ni ser på bilderna är mina markeringar jag gjorde förra veckan kvar på tyget. Om de börjar blekna är det bra att fylla i dem igen, du behöver dom till nästa vecka.
 
Det var allt för den här gången! Lycka till med sömnaden.
 

Har du missat vad sew alongen handlar om? Läs här!
Vill du ha lite kjol-inspiration? Kolla här och här!
 
sew along, tutorial | |
Upp