sew along del 1: planering och material

 
 
Det här är den första delen i min och Fredrikas sew along! Jag kommer sy en kjol med nedsydda veck, och Fredrika kommer sy en med efterveck. Båda kjolarna kommer ha linning, knapp, dolt blixtlås och osynlig fållsöm. Klicka här för att se bilder på de olika kjolarna. Med oss i sew alongen är även SaraAmanda och Sabina.
 
DSC_0267
  
DSC_0269
 
Innan vi börjar konstruera och sy ska vi planera kjolen och införskaffa material. Jag kommer som sagt sy en klassisk tenniskjol. Kjolen kan varieras på många olika sätt, till exempel kan en ändra antalet veck eller göra den längre. Precis som Fredrikas kjol så har min kjol ett dolt blixtlås, osynlig fållsöm, linning och knapp. Den stora skillnaden på våra kjolar är att mina veck är nedsydda, i mitt fall ca 18 cm men det kan en anpassa. Det gör att kjolen sitter snävare runt rumpan, och måste konstrueras därefter. 
 
Vill du sy den här kjolen? Kul! Sömnaden av den här kjolen är faktiskt inte särskilt svår, och jag kommer gå igenom varje steg här på bloggen. Men, om du är total nybörjare på sömnad skulle jag inte rekommendera just den här kjolen. Även om kjolen är relativt lättsydd tycker jag att de första sömnadsprojekten ska vara sånt som inte sitter så format över kroppen, eftersom att det är lite lättare. Med det sagt hoppas jag att jag inte skrämmer bort någon från att sy denna kjolen!
 
 
 
DSC_0126
 
- Ett lämpligt tyg. Det är inte ofta jag rekommenderar syntetmaterial, men till en veckad kjol tycker jag det funkar jättebra. Jag vill ju att vecken ska vara skarpa och hållas kvar även när kjolen används och tvättas, och använder en exempelvis ett bomullstyg försvinner de pressade vecken ganska fort. När en däremot pressar ett syntettyg, till exempel polyester, fixeras vecken och kommer stanna kvar tvätt efter tvätt. Väldigt bra alltså!
 
Ett tunt ulltyg är också ett bra material till en veckad kjol, för ull är också pressbeständigt. Du kommer dock behöva pressa vecken efter tvätt (men hur ofta tvättas en ullkjol egentligen?). 
 
Om du vill använda ett mönstrat tyg, tänk dig då för en extra gång. Har tyget rutor eller ränder blir det väldigt svårt att göra en snygg mönsterpassning.
 
Tyget du väljer ska gärna vara brett, 150 cm är standardbredden och det räcker. Det ska vara så långt som 2x kjollängden, plus lite till för linning och sömsmåner. 
 
- Sytråd och eventuellt tråckeltråd. Jag gillar att använda tråckeltråd, vilket är en ganska grov, skör tråd, som lätt dras bort när en inte behöver tråckelstygnen längre. Om du inte känner för att köpa särskild tråckeltråd går det även bra med vanlig sytråd, gärna i en annan färg en tyget.
 
- Ett dolt blixtlås, minst 20 cm men gärna längre. 
 
- Mellanlägg. Jag kommer använda särskilt linningsmellanlägg, men vanligt går också bra. 
 
- Tygsax och trådsax. 
 
- Skräddarkrita, för att kunna göra markeringar på tyget. Se till att du har en bra krita eller penna, i denna kjolen är markeringarna viktiga!
 
- Knapp.
 
Dessutom behöver du såklart symaskin, knappnålar och synålar, måttband, strykjärn och strykbräda. 
 
Om du vill ligga i fas med oss ska du alltså tänka över vilken modell du vill sy, och skaffa material till nästa vecka, då vi kommer börja på mönsterkonstruktionen. Lycka till!
 
Har du missat vad sew alongen handlar om? Läs här!
Vill du ha lite kjol-inspiration? Kolla här och här!
sew along | |
#1 - - Sandra:

Så sjukt snygga bilder! Ni är så jäkla grymma på att sy och jag tycker att det här projektet ska bli så kul att följa :)

Upp