sew along del 5: blixtlås och linning

 
Det här är den femte delen i min och Fredrikas sew along! Jag kommer sy en kjol med nedsydda veck, och Fredrika kommer sy en med efterveck. Båda kjolarna kommer ha linning, knapp, dolt blixtlås och osynlig fållsöm. Klicka här för att se bilder på de olika kjolarna. Med oss i sew alongen är även SaraAmanda och Sabina.
 
Idag har det blivit dags att sy blixtlåset och linningen. Har du missat tidigare delar i sew alongen kan du scrolla till slutet av detta inlägg, där hittar du länkar till alla föregående inlägg.
 
 
DSC_0068
 
Ungefär såhär bör det se ut på kanternas avigsida. Det är alltså ett halvt veckinlägg + 1 cm sömsmån. För att kjolen ska stämma ska du inte sy fast blixtlåset vid sömsmånen, utan vid den andra linjen. Jag ska sy ett dolt blixtlås till denna kjolen eftersom att jag vill gömma blixtlåset i ett veck, mer information om hur du syr ett dolt blixtlås hittar du här.
 
 
DSC_0077
 
Sy fast blixtlåset på tygets rätsida, och se till att det hamnar i markeringen vid veckinlägget. Jag tycker det är lättare att tråckla fast dolda blixtlås än att nåla, eftersom att man då kan prova utan att sticka sig på nålar. Använd gärna ett blixtlås som är en bit längre än du tänkt dig. Det blir lättare att sy, och den biten som blir över kan du klippa bort sen.
 
OBS: ibland kan det vara så att en nu upptäcker att kjolen blivit alldeles för stor. En kanske råkar slarva lite med vecken, eller så töjer sig tyget. Testa i så fall att sprätta upp ett veck, och lägg blixtlåset i nästa veckinläggs markering. Förhoppningsvis passar den bättre då!
 
 
DSC_0091
 
Tråckla fast blixtlåset på båda sidorna, och sy det sen på maskinen. Här har jag redan klippt bort den överflödiga biten av blixtlåset, men vänta gärna med det en stund till. Testa så att du får på kjolen, annars behöver du sy blixtlåset en bit till. Blixtlåset bör minst gå ner till stussmarkeringen, alltså vara minst 20-25 cm långt.
 
 
DSC_0101
 
Som du ser så syns blixtlåsflärpen från rätsidan. Sy ihop tygerna från avigsidan, bara några cm, sen kan du klippa av flärpen om den är för lång, och sy några stygn över blixtlåskedjan så den inte går upp. Jag råkade klippa min flärp för tidigt, vilket gör att det blir lite svårare att sy, så vänta med det tills du ser att allt ser bra ut.
 
 
DSC_0107
 
Såhär ser det ut från rätsidan när du sytt klart blixtlåset.
 
 
DSC_0113 copy
 
Även om blixtlåset sitter där det ska, är det en bit kvar av sidsömmen. Det svarta strecket på bilden är sömmen du senast sydde, från blixtlåset och några cm ner. Sy en sned söm från den punkten där sömmen slutar, fram till 1 cm från kanten. Sy sen en rak söm hela vägen ner, med 1 cm sömsmån.
 
 
DSC_0119_1
 
Uppe vid blixtlåset finns det nu väldigt mycket tyg, som ska klippas bort. Klipp 1-1,5 cm från blixtlåset.
 
 
DSC_0121
  
DSC_0123
 
Klipp ett jack genom det ena tyglagret i hörnet, så att sömsmånen ligger rätt.
 
 
DSC_0126
 
Sicksacka eller overlocka sen sömsmånen runt blixtlåset och sidsömmen! Eftersom att min overlock la av mitt i sömnaden av denna kjolen blev det både och för mig.
 
 
DSC_0134
 
Nästa steg är att sy linningen. Börja med att klippa ut en tygremsa som är några cm längre än din midjevidd, och ca 8 cm bred, om du vill ha en linning som är 3 cm bred. Pressa sen mellanlägg på tyget. Jag använder ett särskilt mellanlägg för linningar som jag tycker är väldigt smidigt, eftersom att en helt enkelt viker tyget i skårorna. Det finns i vanliga sybehörsbutiker.
 
 
DSC_0137
 
En linning kan sys på jättemånga olika sätt, som ger lite olika resultat. Det sättet jag ska visa ger en synlig stickning, och är ganska enkel att göra snygg. Fredrika har gjort en guide på hur en linning kan sys på ett annat sätt, men som ger ett väldigt snarlikt resultat. Gör så som du tycker känns lättast!
 
Lägg linningens rätsida mot kjolens avigsida, och nåla fast.
 
 
DSC_0138
 
Låt linningen sticka ut 1 cm från kjolen på ena sidan, och några cm på den andra sidan. Sy sen med 1 cm sömsmån, eller i kanalen om du använder samma typ av mellanlägg som jag.
 
 
DSC_0152
 
Vik sen linningen på mitten. I det hörnet där du lämnade 1 cm viker du upp 1 cm sömsmån på den andra långsidan, och syr rakt över. Det är lite svårt att se på denna bilden, men  tittar du noga ser du att det är en söm rakt över. På den andra sidan viker du inte upp långsidornas sömsmån, utan syr istället i kanalen, samt rakt över linningen. Klipp gärna ner hörnen som jag gjort, då blir det snyggare när du vränger linningen.
 
 
DSC_0158
 
Sen vänder du på linningen, och syr en stickning nära kanten. 
 
Tlll sist syr du ett knapphål och syr fast en knapp, men det glömde jag fota. Kanske lika bra eftersom att det redan är väldigt mycket bilder i detta inlägg :)))
 
Det var allt för idag! Lycka till med sömnaden.
 

sew along, tutorial | |
Upp