veckans sömnadstips: hur du syr en dold dragkedja

DSC_0296
 
Torsdag = veckans sömnadstips! Idag ska jag visa hur du kan sy i en dold dragkedja. När en syr i en dold dragkedja på rätt sätt ser det ut som en vanlig söm, dragkedjan syns alltså inte mer än kläppen. Jag syr mycket klänningar och kjolar, och använder mig då ofta av dolda dragkedjor. Här har jag en dold dragkedja i mitt bak-sömmen på en klänning, men de passar även bra om en har blixtlås i sidsömmen på en klänning, eller till kjolar. 
 
 
DSC_0252
 
 Såhär ser dolda dragkedjor ut. Man ser alltså inte tänderna, som är gjorda av plast. Andra blixtlås kan ha tänder av metall, men på dolda tror jag alltid det är plast.
 
 
DSC_0264
 
 När du ska sy i en dold dragkedja är en sånhär pressarfot svinbra. Som ni ser har den två skåror undertill, så att den viker ut blixtlåsets tänder, vilket gör att sömmen hamnar så nära tänderna det går.  Har du ingen sånhär pressarfot (de följer sällan med bland standardpressarfötterna) går det även att sy med en vanlig pressarfot, men då måste du trycka ner tänderna på blixtlåset med handen. Det blir svårare att komma så nära att dragkedjan blir helt dold, men med lite träning går det! 
 
 
DSC_0278
 
 Okej, till själva sömnaden. Börja med att kanta tyget på valfritt sätt, jag valde overlock. Markera sen på båda tygen var dragkedjan ska sluta, det lättaste är att dra ett litet streck med en krita eller klippa ett litet stämhack. Det är viktigt att längden på dragkedjan är nån cm längre än själva öppningen på tyget.
Öppna blixtlåset och vik ut det. Nåla fast det mot tygets rätsida. Har du ett tyg som är enkelt att jobba med räcker det med några stycken, eller kanske bara en nål i början. Har du ett svårare tyg, tex ett tyg som ska mönsterpassas, tycker jag det är lättast att tråcka fast dragkedjan innan en syr fast den på maskin. Tråckla då inte för nära tänderna, det blir bara svårt att sprätta stygnen sen.
 
 
DSC_0281
 
 Sy fast blixtlåset. Som sagt så viker min pressarfot ut tänderna under tiden som en syr, men vik annars ut tänderna med handen under tiden. Sluta sy där du gjorde din markering.
 
 
DSC_0282
 
 Gör likadant med andra sidan. Det är lättast att vända på tyget och sy denna sidan nerifrån och upp, eftersom att tänderna nu hamnat på andra sidan. Jag tycker dock att det blir bäst om en syr båda sidorna uppifrån och ner, eftersom att tyget då dras åt samma håll. Testa dig fram vad som känns bäst med ditt tyg.
 
 
DSC_0286
 
 När du sytt båda sidorna har du en öppning i tyget, och en liten flärp av blixtlåset som hänger ner. Byt nu till en vanlig pressarfot och sy ihop öppningen. Försök komma så nära sömmarna vid blixtlåset som möjligt, men blir det ett litet hål gör det inget, det kommer ändå inte synas när dragkedjan är stängd. OBS det här är supersvårt att få fint! Sprätta och gör om tills det ser bra ut, det blir lättare med tiden. Tricket är ju att sy med exakt lika bred sömsmån som du sydde blixtlåset med.
 
 
DSC_0288
 
 Klyvpressa sömmen. Har övergången mellan dragkedjan och sömmen blivit lite bucklig går mycket att rädda med strykjärnet, se bara till att du inte stryker för varmt eller länge på dragkedjan, då kan den smälta eller förlora formen som gör att den blir dold.
 
 
DSC_0289
 
 
Klart! Sen fäster du såklart en linning, infodring, kantband eller vad som nu passar till det du syr på råkanten :) Lycka till!
 

✂ Vet du inte vad räta mot räta, sömsmån eller klyvpressning betyder? Kolla här!
 
att sy, tutorial | |
#1 - - Amanda Jonsson:

WOW tack för detta! jättejättebra tips! sparar inlägget på momangen. ser nu fram emot varje torsdag! kraam!

Svar: åh vad kul! hoppas det kommer till användning :) kram!
Josefine Folkesson

#2 - - Hanna:

wow, ska försöka mig på detta någon dag

#3 - - Sabina:

Finfin sybeskrivning! Jag krånglar fortfarande med vanlig pressarfot hemma...

#4 - - Anonym:

Hej,
Det är lättare att sy sömmen först, men där blixtlåset ska vara syr man med långa stygn (4). Sen klyvpressar man. Sen sprättar man upp för dragkedja och sätter i den.

Svar: Absolut, det är ett väldigt smidigt sätt, men jag tycker det passar bättre till andra typer av blixtlås :)
Josefine Folkesson

Upp