sew along del 2: mönsterkonstruktion

Det här är den andra delen i min och Fredrikas sew along! Jag kommer sy en kjol med nedsydda veck, och Fredrika kommer sy en med efterveck. Båda kjolarna kommer ha linning, knapp, dolt blixtlås och osynlig fållsöm. Klicka här för att se bilder på de olika kjolarna. Med oss i sew alongen är även SaraAmanda och Sabina.
 
Idag har det blivit dags att gå igenom mönsterkonstruktionen. Har du missat tidigare delar i sew alongen kan du scrolla till slutet av detta inlägg, där hittar du länkar till alla föregående inlägg.
 
 
 
Konstruktionen till både min och Fredrikas kjol baserar du helt på dina egna mått, och du behöver alltså inget färdigt mönster. 
Eftersom att min kjol, som har nedsydda veck, kommer sitta lite tajtare runt kroppen än Fredrikas kjol behöver en lite fler mått att utgå ifrån. Det kan verka lite rörigt i början, eftersom att det blir en del uträkningar, men det är egentligen inte särskilt svårt. Matte har aldrig varit min starka sida, men när det är i konstruktionssyfte tycker jag alltid det blir så logiskt, och jag ska göra mitt bästa för att leda er igenom detta :) Bli inte rädda av längden på detta inlägg, jag har försökt att beskriva varje moment supertydligt och det är därför inlägget är sjukt långt.
 
DSC_0322
 
- Papper. Det är alltid smidigt att rita på mönsterpapper (finns billigt på t.ex. stoff och stil), men annars går det lika bra att tejpa ihop ett gäng A4-papper, eller använda bakplåtspapper.
- Måttband
- Linjal. Allra helst en vinkellinjal, men har du inte tillgång till det får du helt enkelt se till att göra strecken vinkelräta ändå.
- Penna. Jag använder alltid blyertspenna när jag konstruerar, det är lätt hänt att något streck blir snett eller fel, och då är det skönt att kunna sudda ut det så en slipper bli förvirrad.
- Eventuellt kartong.
- Tygkrita eller tygpenna.
 
Som jag nämnde tidigare behöver du ett antal mått att utgå ifrån. Dessa är din midjevidd, höftvidd och stussvidd. När du tar måtten är det viktigt att vara noggrann - blir de fel, kommer inte kjolen passa. Ta gärna hjälp av någon om du tycker det är svårt. När du tar måtten ska måttbandet vara "avslappnat", du ska alltså inte dra det hårt runt kroppen, men heller inte låta det hänga. Om du är osäker på ett mått är det bättre att låta det vara lite större.
- Midjevidden: Mät runt den naturliga midjan.
- Höftvidd: Mäts ungefär 10 cm nedanför midjan.
- Stussvidd: Mäts runt den största delen av stussen (alltså rumpan).
Här kan du se mer utförligt hur måtten tas. Tänk dock på att det som vi på svenska kallar för höftmåttet inte är hip-måttet. The hip measurement är alltså stussen (förvirrande, jag vet).
 
DSC_0209
 
Dags att tänka lite på kjolen! Du behöver nämligen två mått till, men dessa baseras inte på samma sätt på din kropp. Det du behöver bestämma är hur lång du vill att kjolen ska vara, samt hur vid den ska vara i nederkant. Vidden i nederkant behöver vara mer än din stussvidd.
Du behöver också klura ut hur många veck du vill ha. Det är bra att ha lika många veck fram som bak.
 
Nu kommer vi till konstruktionen. I exemplet kommer jag konstruera en strl 38, men det är egentligen inte relevant. Så även om du själv har storkel 38 kan du inte följa detta exemplet helt, såvida du inte har exakt samma mått. Jag kommer göra en kjol med 16 veck, alltså 8 fram och 8 bak.
I detta exemplet har jag följande mått:
Midjevidd: 70 cm
Höftvidd: 92 cm
Stussvidd: 96 cm
Nederkant: 100 cm
Längd: 45 cm
 
För att kjolen ska bli skön att använda måste vi lägga på lite rörelsevidd. Det är några cm extra, som gör att en kan äta mat, sätta sig ner, och stoppa ner en tröja innanför linningen. Det är alltså ganska viktigt att lägga till litegrann! En lägger till lika mycket rörelsevidd oavsett vilken storlek en gör, och måtten bli såhär:
Midjevidd: 70 cm + 2 = 72 cm
Höftvidd: 92 cm + 3 = 95 cm
Stussvidd: 96 cm + 4 = 100 cm
Nederkant: 100 cm + 16 = 116 cm
Längd: 45 cm
 
Nu har det blivit dags att fördela dessa mått på vecken. Jag kommer som sagt göra en kjol med 16 veck, därför delar jag alla mått på 16. Vill du ha ett annat antal veck, delar du med den siffran.
Midjevidd: 72/16 = 4,5 cm
Höftvidd: 95/16 = 5,75 cm
Stussvidd: 100/16 = 6,25 cm
Nederkant: 116/ 16 = 7,25 cm
 
Den här typen av kjol består av så kallade veckplattor och veckinlägg. Veckplattorna är det som kommer synas av kjolen, och veckinläggen är det som ligger i vecken. Det här är lite rörigt, men det kommer klarna under sömnaden. De måtten du just räknat ut utgör veckplattorna. Nu är det alltså dags för veckinläggens mått, men de är väldigt enkla:
- Stussvidden: Det här måttet får högst vara veckplattans stussvidds mått x2, alltså max 12,5 cm (6,25x2). Det måste inte vara så stort, utan kan även vara mindre. Jag använde måttet 9,5 cm.
- Nederkanten: Det här måttet ska vara 1 cm mindre än måttet ovan. För mig blir det alltså 8,5 cm.
 
Nu har du alla mått du behöver, hurra! För att göra det hela enkelt är det en bra idé att skriva upp alltihop. Se till att du har koll på vilka mått som rör veckplattorna, och vilka som rör veckinläggen.
 
Nu är det dags att konstruera kjolen. Eftersom att du har alla mått är det här inte särskilt svårt.
 
1: Dra en rak, lodrät linje. Utifrån den drar du 4 vågräta linjer för midja, höft, stuss och längd. Alltså: dra en rak linje för midjan, 10 cm nedanför drar du en parallell linje för höften, 10 cm längre ner drar du ytterligare en parallell linje för stussen, och sen drar du linjen för nederkanten så långt ner som du vill ha den, i mitt fall 45 cm från midjan.
2: Dra en linje för sömsmånen 1 cm från den lodräta linjen.
3: På linjen för nederkanten gör du en markering för ett halvt veckinlägg. Nederdelen på mitt veckinlägg var 8,5, ett halvt är alltså 4,25 cm.
4: Sätt därefter en markering för veckplattans bredd i nederkant, på mitt exempel 7,25. Markera mitten på veckplattan, och dra en vinkelrät linje upp till midjan. 
5: På varje sida om den vinkelräta mittlinjen ska du nu sätta ut mått. Vid midjelinjen ska veckplattans mått på mitt exempel vara 4,5 cm, alltså sätter jag ut en markering som är 2,25 cm om var sida mittlinjen. Vid höften hamnar markeringen 2,87 cm från mittlinjen, och vid stussen 3,12 cm från mittlinjen. Sammanbind sen punkterna, så att du får fina linjer från midjan till nederkanten.
6: Markera veckinläggets bredd i nederkant, på mitt exempel 8,5 cm. Gör sen punkt 4 & 5 en gång till.
Nu har du alla delar du behöver! Klipp ut en veckplatta och ett veckinlägg. Om du vill kan du även klippa ut den halva veckplattan du gjorde först.
Ungefär såhär borde bitarna se ut! En bra idé är att skriva på bitarna vad som är upp och vad som är ner, alltså var midjan sitter. Det är också bra att ha kvar linjerna för höft och stuss.
För att göra det mer stabilt kan det vara en bra ide att klistra fast dom på en bit kartong, som du sen klipper i samma form. 
Nu ska du alltså krita ut alla markeringar på tyget. Obs, viktigt att du ritar på avigsidan av tyget!
Det är i detta läget det underlättar om konstruktionen är på kartong, eftersom att du ska rita av delarna. Se till att det inte är skrynkligt, stryk det i så fall innan du börjar göra dina markeringar.
- Börja med att markera 1 cm sömsmån i kanten. Rita sen av delen för ett halvt veckinlägg. Om du inte klippte ut den delen kan du bara vika ditt veckinlägg på mitten och rita av. 
- Lägg veckplattan kant i kant, och rita av den. Sätt även små markeringar i sidan för höft och stuss (det har jag missat på bilden, men det är väldigt bra att ha med).
- Lägg veckinlägget kant i kant, och rita av. 
- Fortsätt med vartannat veckinlägg och varannan veckplatta tills du ritat av veckplattan så många gånger som hälften av antalet veck du vill ha på kjolen. Jag ville ju ha 16 veck, därför ritar jag av veckplattan 8 ggr på tyget. Avsluta med att återigen rita ut ett halvt veckinlägg, och 1 cm sömsmån.  
- Rita en sömsmån på 3-4 cm i nederkant, och 1 cm i ovankant. Klipp ut tyget utanför sömsmånsmarkeringarna, så att ditt tygstycke ser ut som bilden ovan. Klart!
 
Som du säkert förstår har du nu klippt ut halva kjolen, dvs framstycket eller bakstycket. Du behöver alltså rita dina markeringar och klippa ut en gång till.
 
Har du tagit dig ändå hit, bra jobbat. Gå nu och ta en fika, så fortsätter vi sew alongen nästa vecka. 
Lycka till!
 
 
sew along, tutorial | |
#1 - - Ebba:

men hur bestämmer en veckinläggets midjebredd?

Svar: Det gör en inte! Det viktiga måtten på veckinläggen är måtten vid stussen och nederkanten. Eftersom att veckinlägget veckas bort i midjan är det måttet relevant, men i nederkanten och kanske i stussen kommer veckinläggen synas och därför vill en kanske ha ett specifikt mått där. Det är lite rörigt men det klarnar i sömnaden sen, lovar :)
Josefine Folkesson

Upp