syåret 2015, del två

Idag tänkte jag bli klar med syåret 2015 genom att utvärdera mina mål och skriva ner kommande års symål.
 
DSC_0006
kavaj
DSC_0173
DSC_0066
Förra året skrev jag: 2015 ska jag till att börja med sy klart Robins kavaj. Sen vill jag fortsätta med plaggdetaljer och se till att bli riktigt duktig på det. Jag är även taggad på mönsterkonstruktion, att bli bättre på att få till passformen och kunna se var ändringen ska göras för att plagget ska sitta snyggt. Ett annat mål är att sy en ny kappa i ungefär samma modell som vårkappan, tror att jag skulle göra den så mycket bättre nu. Är mest sugen på en pastellrosa eller leopardmönstrad. 

Sen har jag två stora mål också. Det ena är att komma in på en utbildning på tillskärarakademin, det andra är att sälja mer som jag syr. Jag har funderat ganska länge på att starta företag och webbshop, men det är fortfarande en hel del som måste fixas innan det går att genomföra. 

Kavajen blev ju klar till slut, och den blev faktiskt bra. Kanske inte fantastisk om en synar sömmarna, och det är ju lite nödlösningar här och var, men när han har den på sig ser den bra ut, och även om jag är något perfektionistisk med det jag syr är jag väldigt nöjd med kavajen. Jag lärde mig JÄTTEMYCKET genom att sy den, och nu börjar jag bli sugen på att sy en kavaj igen, vilket är väldigt lämpligt då nästa projekt i skolan är just kavaj. 

En vårkappa blev också sydd, och trots att nyansen inte är precis den jag önskade så är den ju rosa vilket jag tycker är så fint. Den blev mycket bättre än den första jag sydde, men den fortfarande inte helt hundra. På ett sätt är jag sugen på att sy en till, men samtidigt så fick jag denna kappan av Henrietta i höstas och jag tycker så himla mycket om den, så jag tror att jag kommer ha på mig den varje dag när det blir varmare ute. Då känns det ju lite onödigt att sy en till.

Det ena stora målet, att komma in på tillskärarakademin, det lyckades jag ju med. I och med det har jag också blivit mycket bättre på både mönsterkonstruktion och detaljsömnad, eftersom att jag ägnar minst 5 dagar i veckan åt att hålla på med just det. Det andra stora målet, att sälja sånt jag syr, har inte blivit av alls. 

DSC_0002

Jag har verkligen tänkt fram och tillbaka på vad jag vill ha för mål under året, men jag tycker det är så svårt. Jag känner att jag har utvecklats så himla mycket, och låter sömnaden ta en väldigt stor plats i livet. För mig är det liksom inte bara en hobby längre, det här är något som jag planerar att leva på, och det känns så lyxigt att ens största intresse faktiskt får uppta en så stor del av livet. Jag älskar sömnad och mönsterkonstruktion, och vill hela tiden lära mig och bli bättre, men några konkreta mål är svåra att sätta. Men det finns ändå några saker jag verkligen vill genomföra detta året, och det är följande:
 Sy ett par jeans till mig själv. Jag använde aldrig byxor, men jag har ett par i åtanke som jag verkligen vill äga. Jag har hittat det perfekta tyget men inte köpt det än, och jag har modellen i huvudet men har inte konstruerat något mönster än. 
 Fokusera mer på sömnad här på bloggen. Det känns som att bloggen mer och mer går åt den riktningen, och det är ju det jag tycker är roligast också. Jag vill följa upp förra årets sybingo och sew along med Fredrika med nya projekt, och jag vill också sätta igång med fler sömnadstips.
✂ Jag är fortfarande väldigt sugen på att starta företag. Vi får se hur det går.  

Vad har ni för symål för 2016?


 Tidigare syårs-sammanfattningar:

- 2013
2014, del ett
- 2014, del två
- Syåret 2015, del ett
att sy, sammanställningar | |
Upp