syåret 2015, del ett

Det har blivit dags att visa upp syåret 2015! Som vanligt är det i någorlunda kronologisk ordning, och finns det en länk i texten om jag bloggat om plagget tidigare, i år har jag gjort det med nästan allt!
 
Robins skjorta
Det första som syddes var i februari, och det blev en blommig skjorta till Robin. Tycker han är så fin i den. Han hade förresten så himla kort hår här?
 
DSC_0029
Kort därefter sydde jag min första tenniskjol. Har använt den ganska mycket, men jag har kommit fram till att jag gillar a-formade kjolar mer. Såhär vippiga kjolar har ju en tendens att flyga upp.
 
kavaj
Tids nog blev jag klar med kavajen jag sydde till Robin, som jag hade påbörjat i oktober året innan. Så sjukt mycket jobb med den, och mycket problem på vägen, men den blev ändå bra till slut.
  
DSC_0066
Efter en massa om och men gjorde jag även en rosa vårkappa, något jag varit sugen på att sy en mindre evighet. Jag lyckades aldrig hitta ett bra ulltyg i rätt rosa nyans, och egentligen hade jag velat ha en mer pastellig färg än vad denna jackan har, men jag tycker ändå den blev bra. Efter att dessa bilderna togs bytte jag tryckknapparna mot klädda knappar vilket var lite dumt, för jag insåg efteråt att tryckknappar var finare... Jaja, inget att göra åt. Detta var den andra vårkappan jag sydde, 2014 sydde jag den här som jag inte heller blev helt nöjd med (pga dragningar i tyget och för litet foder), kanske blir det tredje gången gillt 2016?
 
DSC_0149
Efter två stora projekt var det skönt att sy nåt snabbt, vilket jag gjorde när jag sydde om en gammal klänning till denna tröjan. Har ändå använt den ganska mycket!
 
DSC_0027
I maj sydde jag denna miniklänning, som blev ännu kortare efter några tvättar :( Så himla synd, tycker så mycket om tyget men det går helt enkelt inte att använda den längre. I maj gjorde jag även ett inlägg om vart jag köper mina tyger, vilket jag kan passa på att pusha lite för nu. 
 
DSC_0172
Ungefär samtidigt sydde jag denna paisleyklänning i det finaste tyget jag någonsin ägt. Tyvärr tycker jag inte om den alls, jag råkade göra den alldeles för snäv över bysten... Men jag har massor kvar av detta tyget, och ska snart sy något nytt av det. Jag tänker mig en blus med 70-talskrage, tror det skulle bli jättefint.
 
DSC_0086
Midsommarklänningen syddes med ett stoff och stil-tyg, och med Twiggymönstret från Famous Frocks-boken, fast med lite ändringar. Tycker jättemycket om denna! 
 
DSC_0053Av samma mönster sydde jag en ärmlös version, med ett rosablommigt tyg jag köpte från Tradera. Denna klänningen hade jag både på min examen och födelsedag, kanske årets festligaste klänning.
 
DSC_0078
Under sommaren hade Fredrika och jag en sybingo, och då gjorde jag bland annat en instruktion till hur en syr kuddfodral.
 
DSC_0079
Och en instruktion på hur en syr en necessär.
 
DSC_0294
DSC_0023
Av klänningar i storlek XXL jag hittade på en loppis i Paris sydde jag blusar med trumpetärmar, en röd och en blå. Dessutom sydde jag två sådana här till min lillasyster också.
 
DSC_0257
När Henrietta fyllde år sydde och tryckte jag en feminist-tröja till henne.
 
gif
Under sommaren började jag även virka lite mormorsrutor. Gör det fortfarande litegrann i perioder, tanken är att det ska bli en filt eller i alla fall ett kuddfodral en vacker dag.
 
DSC_0055
Jag sydde en svart manchesterkjol som jag använder minst 3 gånger i veckan numera. Bra betyg!
 
DSC_0175
Under hösten stickade jag en halsduk. Första gången jag slutfört en stickning! Den är varm och mjuk och jag tycker om den.
 
DSC_0051
Och så sydde jag en blå fuskmocka-kjol. Har inte använt den på ett tag nu, men den är ju himla fin egentligen. Polotröjan jag har på mig på bilden har jag förresten också sytt nu i år, men inte bloggat om.
 
DSC_0291
Under hösten sydde jag ännu en veckad kjol i samband med sew-alongen. Ni har väl inte glömt att söndag är sista dagen att skicka in era bidrag?
 
DSC_0147
Jag fick äntligen tummen ur och sydde en regnjacka. Jag har ännu inte testat den i ösregn, men för promenader till och från spårvargnen håller den tätt.
 
DSC_0011_1
För inte så längesen visade jag 70-talströjan jag sydde av en uppsprättad kjol jag köpt på Second Hand.
 
DSC_0069
Jag sydde en skjorta till pappa som han fick i julklapp. Mönsterpassningen var jäkligt svår att få till, men jag är väldigt nöjd med resultatet!
 
DSC_0026
Och årets sista blev den mönstrade klänningen med trumpetärmar, som jag älskar. Trumpetärmar har verkligen blivit årets hangup för mig, tycker det är så himla fint.
 
Utöver detta har jag sytt lite grejer som aldrig blivit fotade, som till exempel några polotröjor, ganska många trosor, nån klänning, en skjorta, och ett gäng plagg jag sytt i skolprojekten. Precis som förra året tänkte jag dela upp detta inlägget i två delar, så om några dagar kommer ett inlägg där jag utvärderar syåret och skriver ner mina mål inför 2016. 

Tidigare syårs-sammanfattningar:
- 2013
- 2014, del ett
- 2014, del två
att sy, sammanställningar | |
#1 - - Daniella 🌙:

men wow!!! <3<3<3 jag kan inte ens virka liksom

#2 - - Fredrikapåvinden:

Åh! alltså wow vad mycket välsydda och superfina plagg! Sån jäkla toppensnygg garderob du sytt under året! <3

#3 - - Erica:

Åh, vad mycket fint du har sytt under året. Längtar till att se allt du syr under 2016 :D!

#4 - - Alexandra Park:

WOW! Vad grymt duktig du är och vad sjukt roligt det verkar att sy kappa! (PS. Älskade regnjackan också)

Syr själv inte men har en dröm om att köpa en symaskin och börja sy egna kläder till mig och familjen. Är grymt imponerad av att du syr skjortor och kavajer då det verkar jättejättesvårt.

Svar: tack så mycket! åh ja, men gör det! sömnad är verkligen världens bästa hobby. kavajer och skjortor och sånt lär en sig med tiden :)
Josefine Folkesson

#5 - - Frida:

Men åh så jäkla mycket fint! Älskar tygerna och det fantastiskt retroiga mönstren, så fina färger och känsla och stil. Så himlans fint :)

Svar: åh, tack så mycket!
Josefine Folkesson

#6 - - Alicia:

Åh GUD det här är typ det bästa jag sett! Himmel vad du är kreativ människa, och produktiv! Mycket bra jobbat :) Och sen så måste jag säga att du har så himla grym smak i både modell och tygmönster/färgsättning. Dör för i stort sett vartenda plagg i denna sammanställning <3

Svar: åh vad glad jag blir! :D tack så mycket för peppen!
Josefine Folkesson

#7 - - Tora (torahansson.blogg.se):

Vad duktig du är!! Nu blir jag jätteinspirerad till att sy mer :). Kram!

Svar: tack så mycket, vad kul! klart du ska sy mer :)
Josefine Folkesson

#8 - - Jessica:

Men jösses så mycket fint du har sytt!!! Jag älskar tyget på kuddarna???

#9 - - Denise:

alltså så grymt mycket finfina grejer!! feminist-tröjan är ju to die for

#10 - - Emma Nilsson:

Wow vad duktig du är!! Regnjackan är helt fantastisk och skjortan med, den måste din pappa blivit glad över! :)

Upp