en blommig skjorta

Nu var det längesen jag visade upp nåt jag sytt här, men nu är det dags igen! För nån vecka sen var jag enormt uttråkad och ganska tom på inspiration, så då åkte jag till Stoff och stil med Robin. Han hittade detta tyg, alltså ett blommigt lila bomullstyg, och bad om en skjorta. 
 
Såhär blev den! Jag la ner extra energi på att vändsy oket, och göra franska sömmar istället för overlockade eftersom att jag älskar när plaggen är minst lika fina på insidan. Tyvärr var det väldigt svårt att fota den typen av detaljer, saker och ting smälter ibland in så mycket i mönstrade tyger. 
 
Hur som helst, är väldigt nöjd med denna! Det är så kul att sy skjortor då och då, en massa pillande och stickningar som en kan lägga ner tid på att göra så perfekta som möjligt. Nu har inspirationen kommit tillbaka och jag har flera projekt på gång, och vill helst bara sitta vid symaskinen hela tiden. 
att sy | |
#1 - - Fredrikapåvinden:

Jättefin verkligen! Gillar tyget skarpt!

Svar: Tack! Ja, visst är det fint!
Josefine Folkesson

#2 - - Ellen Lindberg:

Kanonfin! Vad skulle du säga att skjorta är på en svårighetsgrad 1-10? Så sugen på att sy en då jag aldrig hittar den perfekta i butik!

Svar: Tack! Hm, skulle nog säga att det är ganska svårt, men det är ju beroende på om en har sytt mycket innan och vilka detaljer en vill ha med. Det är ju ganska raka sömmar och enkel passform så på det sättet är det lätt, men att få till en snygg krage, manschetter, ärmslitsar och knäppkant kräver en del övning! Jag har sytt ganska många skjortor nu, och de första jag gjorde är ganska dåliga om jag jämför. Men en lär sig ju av sina misstag!
Josefine Folkesson

#3 - - lovisa:

så himlans fin! både skjortan och frippen!

Svar: Tack så mycket och jag ska hälsa det om frippen!
Josefine Folkesson

#4 - - Beatrice:

Skitsnygg! Tänkte direkt att om en behöver en ficka borde den vara helvit bara, hade varit en så himla snygg kontrast!

Svar: Tack! Den har en ficka faktiskt, smälter ju inte väldigt mycket i tyget bara så den syns inte riktigt. Men ja, det hade nog varit snyggt!
Josefine Folkesson

Upp