syåret 2014, del ett: (nästan) allt jag sytt

Nu har det blivit dags att göra som förra året, och summera syåret 2014. Det har blivit en hel del i år så inlägget är långt, hoppas ni inte tröttnar! Vissa saker jag visat innan och då finns en länk till inlägget om en vill se fler bilder eller läsa mer.
 
Tänkte ta det i något sånär kronologisk ordning och börjar med denna klänningen. Den sydde jag i januari när jag var brunett och fortfarande bodde i Borås. Den har använts en del, men tycker aldrig den är riktigt så fin som jag tänker mig när den väl är på kroppen.
 
Det här blev klänning nummer två. Den syddes av en stuvbit från furulunds som inte kostade många kronor. Tyget är smårutigt i grått och vitt, och har tyvärr blivit ganska noppigt, men jag gillar den ändå.
 
Sydde och tryckte en tygpåse med franskt citat.
 
Och så sydde och tryckte jag en collegetröja. Printet hittade jag här, tips om en gillar random ord och meningar i fina typsnitt. 
 
Den här klänningen gjorde jag till mamma när hon fyllde år. Det var dock ingen födelsedagspresent utan en beställning, där hon valde tyg och modell och jag fick skicka den hem till henne med posten för att hon skulle kunna ha den på sitt kalas. Detta är den tredje klänningen i denna modell som jag har sytt till henne, uppenbarligen en favorit.
 
I samma paket skickade jag denna klänningen till min syster. En enkel a-formad klänning som passar till det mesta.
 
I mars nån gång fick jag vårkänslor och använde ett tyg som blivit liggande till att sy denna klänning. Kanske det sämsta jag sytt i år. Den tog sån himla tid pga en ryggdetalj som jag ville göra perfekt men som ändå inte gav särskilt stor effekt, och sen har den bara blivit använd typ två gånger. Jag tycker den är fin, men känner mig som ett barn i den. Tror jag hade gillat den mer 2011, då hade jag jämt blommiga, gulliga klänningar på mig.
 
Min kimono är ju däremot något av det bästa jag sytt i år. Tycker så himla mycket om den! Tyget är viskos från Stoff och Stil och så himla mjukt och skönt mot kroppen. Jag gjorde osynlig fåll i både nederkant och ärmar, och la till stora fickor i sidorna. Har strosat runt i denna ca varje morgon sedan jag sydde den. 
 
Min vårkappa var ett ganska lyckat projekt. Jag tycker mycket om den och jag lärde mig en massa när jag sydde den, men hade jag gjort den igen hade jag ändrat vissa grejer. Det är ju alltid så lätt att se sina egna fel och misstag, och det gör jag med denna kappan även om den ser pretty amazing ut på bild, om jag får säga det själv. Har ändå använt den så pass mycket att den blev helt smutsig, och efter en tvätt drog sig tyget lite konstigt så jag får se om det går att åtgära. Hur som helst visste jag att den kanske inte skulle bli helt perfekt eftersom att det var den första kappa jag sydde, och tyget var billigt så ingen större skada skedd. 
 
I början av juni fick Robin en ny skjorta. Jag har sagt det förr men jag säger det igen: så himla stolt över mönsterpassningen!
 
Sjömansklänningen är jag också väldigt nöjd med. Det är ett plagg som jag tänkt sy i flera år, och i somras blev det äntligen av. Den fick bland annat följa med på Ullevi-spelningen och midsommarafton, och resten av tiden fick den pryda min vägg.
 
När det blev 30-gradig högsommar var den här klänningen mitt bästa plagg. Så skönt att ha på sig något som inte sitter åt nånstans, och ändå tillför lite glam i form av glitter.
 
Nån gång under sommaren köpte jag en liten bit tyg av Fredrika, som blev den här toppen. Magkort och med dragkedja i ryggen.  
 
Första dagen på way out west blev det invigning av den vita omlottkjolen och den randiga t-shirten. Någon kommenterade och undrade om kjolen inte är lite risky att ha på sig om det skulle komma en vindpust? Svar ja. Det är också största anledningen till att den inte blivit använd särskilt mycket, jag borde verkligen låtit den gå mer omlott. Men jaja, en lär sig av sina misstag. Tröjan är däremot ett av mina bästa plagg, passar till det mesta och även om det bara är en randig t-shirt känner jag mig alltid fin i den. 
 
Årets billigaste plagg och ett av de mest använda är den här klänningen. Jag fick tyget av Henrietta en gång för längesen, så den kostade mig inte en krona att sy. Det här är en typiskt bra klänning när en inte vet vad en ska ha på sig. Passar till många tillfällen eftersom att den är lätt att både "klä upp eller klä ner" som de säger i modemagasinen, den skrynklar inte det minsta och så sitter den inte åt nånstans. Nöjd!
 
Den rutiga klänningen fick vara med i Fredrikas utmanarpepp. Det var nämligen det första rutiga plagget jag sydde, och det kräver eftertanke om en vill få ihop mönsterpassningen. Tyckte den blev fin och jag har använt den mycket. Jag la till fickor i midjesömmen och insåg att jag bör aldrig mer sy klänningar eller kjolar utan fickor.
 
Med det i åtanke sydde jag denna kjolen, som fick kantiga utanpåfickor. Senapsgult är nog en av mina favoritfärger, och den här har blivit flitigt använd. Så pass att den nu är lite dassig i färgen... Hur tvättar en fusksammet? Vågar jag ens göra det?
 
Här är en annan kjol i samma modell som den gula, men med andra fickor. Den är gjord av ett hundtandsmönstrat ulltyg jag köpte i Thailand för några år sen, och är varm och skön att ha på vintern. 
 
I november köpte jag boken Famous Frocks, och än så länge har två klänningar blivit sydda. Den här gjorde jag till min syster, och mönstret är från Mary Quant-klänningen, dock med lite ändringar. Den här är mer a-formad och har kortare ärmar utan manschetter. Tyget är blyertsgrått med små vita prickar.
 
Till mamma sydde jag Grace Kelly-klänningen från samma bok. Så rolig att sy! 
 
Det sista jag sydde var ännu en kjol i samma modell som den gula och hundtandsmönstrade. Dock så frångick jag min regel om att aldrig mer sy en kjol utan fickor, men jag tyckte inte det passade till rutorna. Tyget är ganska stickig ull och kommer från en second hand-kjol i väldigt stor storlek. Dock spelar det ju inte så stor roll att den sticks litegrann, eftersom att jag alltid kommer ha strumpbyxor under den. 
 
Så det var det, (nästan) allt jag sytt i år. För att det här inte ska bli världens längsta inlägg delar jag upp det lite, och om några dagar kommer ett nytt inlägg där jag utvärderar syåret 2014 och skriver ner mina mål inför 2015. 
 
att sy, sammanställningar | |
#1 - - Daniella 🌙:

wow, vad duktig du är!!

Svar: Tack!
Josefine Folkesson

#2 - - Ida:

Kappan ser verkligen fin ut :) Vet precis vad du menar - svårt att inte vara kritisk mot sig själv ;)

#3 - - Evelina Östlund:

Oj va duktigt du är! Älskar den andra klänningen och den senapsgula kjolen. Hit ska jag komma tillbaka

Svar: Tack så mycket, vad roligt att höra! :)
Josefine Folkesson

#4 - - Pauline:

å så mycket fint :)

Svar: Tack!
Josefine Folkesson

#5 - - Elin:

Okej. Är kär i din blogg. Ärligt, himla fina bilder. Du kanske vill kolla in min med och bli kär? Annars så har du i all fall fått en ny läsare.

Svar: Tack så jättemycket!
Josefine Folkesson

#6 - - Sandra Lundin:

Så, så, SÅ fina grejer! Måste verkligen lära mig att sy känner jag :)

Svar: Tack så mycket! Ja, det är världens bästa hobby :)
Josefine Folkesson

#7 - - Thea:

åh himmel vilka fina kjolar!!

Svar: Tack så mycket!
Josefine Folkesson

#8 - - Mirjam:

åh så mycket inspiration!! tyckte bl.a. den blåblommiga klänningen var hur fin som helst!

#9 - - Alicia:

Vilket fantastiskt år! Så himla fina plagg. Min favvo är den svartvita klänningen som passar "när en inte vet vad en ska ha på sig". Helt fulländad. Och din vita kappa ser helt magisk ut. Hoppas det går att fixa dragningen i tyget!

Svar: Tack så jättemycket!
Josefine Folkesson

#10 - - maja.:

oj vilka snygga grejer!

#11 - - Ellen Lindberg:

Men alltså, va!? Så jäkla fina grejer! Herregud vad du är duktig. Gillar förresten den blommiga supermycket, den som tog lång tid och bara blivit använd typ två gånger. Så himla fin den ser ut att vara!

#12 - - Anonym:

så fina saker du har sytt! går det att beställa av dig?

Ha det fint!

Joline

Svar: Tack! Ja eventuellt, det beror lite på vad, men oftast går det att ordna :)
Josefine Folkesson

#13 - - Anonym:

Åh, nu blir jag lite upprymd. Vill du skicka ett mail till mig så vi kan prata lite där?

Joline

Upp