den a-formade svart-vita

I början av året bestämde jag mig för att jag skulle bli bättre på att fota allt jag syr. Jag inser nu att jag ligger lite efter med detta, men här är i alla fall en klänning jag sydde i början av juli nån gång. En enkel, a-formad sak i tyg jag fått av Henrietta när hon gjorde en utrensning.
Egentligen hade jag tänkt utnyttja det faktum att avigsidan är lika fin som rätsidan, genom att fästa utanpåfickor med avigsidan utåt på klänningen. Men när jag väl hade fäst dem insåg jag att det fick klänningen att se alldeles för hemmasydd ut. Vissa grejer har den effekten, så då fick det vara. 
 
Jag gjorde hals-och ärminfodringen i samma stycke, vilket jag inte gjort innan, men jag tycker det blev fint. Infodringar tycker jag är en typiskt tråkig grej att sy, särskilt i ärmhål, så då är det ju smidigt att göra allt på samma gång. 
Det var den lilla klänningen! Den blev inte riktigt som jag tänkt mig och hade fickorna blivit bra hade det nog gjort mycket för denna ganska simpla klänning, men hur som helst är det aldrig fel med en a-formad, svartvit klänning.
 
Idag var för övrigt min första lediga göteborgsdag sedan bakissöndagen efter way out west, och jag har hunnit börja sy på två kjolar. Den ena saknar bara dragkedja, men det hade jag ingen hemma så det får fixas en annan dag. Har så mycket sömnadsinspiration just nu! Beror nog mest på att hösten kom så himla snabbt och plötsligt i år, och för att inte bli helt nere över det faktum att sommaren nog är slut för denna gången fokuserar jag på alla fina kläder en kan ha på sig på hösten. 
 
att sy | |
#1 - - Vicky:

att du sytt den själv! hur fin som helst ju.

Svar: Tack så mycket!
Josefine Folkesson

#2 - - F R I D A ▴:

hur snygg som helst! älskar verkligen a-formade klänningar men tycker det är rätt svårt att hitta en i butik och jag är helt värdelös på att sy haha

#3 - - Sabina:

Superfin! Du är så noggrann när du syr, blir alltid avundsjuk när man kan se bilder på plagg innuti och det är lika fint som utsidan, om det makes sense? Gillar mönstret också!

Svar: tack! ja, jag älskar också det, när insidan är lika fin som utsidan blir man alltid så nöjd med ett plagg!
Josefine Folkesson

#4 - - Rebecca Larsson:

WOW åh vilket fantastiskt tyg!

Upp