famous frocks - the little black dress

När jag gick i tvåan på gymnasiet hade vi en kurs i mönsterkonstruktion. Just då tyckte jag inte det var så kul, men senare insåg jag hur bra och viktigt det är om man vill sy egna kläder. Jag har läst en kvällskurs och ägnat oändligt många timmar på vardagsrumsgolvet med mönsterpapper och blyertspennor. Därför använder jag alltid egna mönster till allt jag syr. Jag har liksom tyckt att det är fusk att gå efter befintliga mönster, och inte gjort det sedan jag sydde nån burda-klänning på gymnasiet. Fast nu har jag insett att jag verkligen borde använda mig av befintliga mönster ibland, för att få nya tankar och lära mig nya grejer. Så för nån vecka sen beställde jag hem denna sjukt fina bok! 
 
Det är så många fina klänningar i boken, och lite info om den ikonska personen som bar klänningen. Som Coco Chanel till exempel.
 
Och Audrey Hepburn.
 
Min favorit var, inte helt otippat, Mary Quant-klänningen. Så fort jag får tid ska jag sy en sån.
 
Tyckte även att Princess Diana-klänningen var fin.
 
Och jag gillar modellen på Kate Moss-klänningen, fast jag skulle använda helt andra tyger. (Så konstigt förresten att Kate Moss figurerar som en ikonisk person i denna bok?)
 
Grace Kelly-klänningen var mammas favorit, så en sån ska jag sy upp till henne. 
 
Så himla fin bok! Jag längtar verkligen efter att börja sy från den, hoppas bara att mönstrena är bra.
att sy, vardag | |
#1 - - chrissy:

gillade mary quant-klänkan bäst jag med! önskar att jag vore bra på att sy, verkar så himla kul att göra sina egna kläder!

Svar: Det är världens bästa hobby!
Josefine Folkesson

#2 - - Amanda Jonsson:

Mary Quant-klänningen var svinfin!! Är så impad över att kunna göra egna mönster. Ska lära mig, hehe.

#3 - - sabina:

ooh, jag gick förbi ett ex av den där boken i veckan men förstod inte att den kom med mönster! Audrey klänning är min favorit, har helt snöat in på rosett detaljer!

Svar: Köp den! testade et av mönstrena idag, tyckte det funkade jättebra :)
Josefine Folkesson

#4 - - Fredrikapåvinden:

Åh funderar på att önska mig den i julklapp! Verkar så himla bra! I övrigt har jag tänkt och tänker precis som du vad gäller mönster.

Svar: Jag kan rekommenderar den! Vet egentligen inget om passformen är ännu, men jag sydde 2 toiler i helgen till klänningar jag ska sy till min mamma och syster. Instruktionerna var jättebra och mönsterna var enkla att förstå :)
Josefine Folkesson

#5 - - Embla:

Åh! Jag har den första boken i serien "Famous frocks" och tycker att den har varit jättebra och massa fina mönster! Kommer lätt att köpa denna också! Har också läst mönsterkonstruktion och allt sånt där (fast på högskolan) och kan ibland kanske tänka att de är lite "basic" men är så himla skönt att bara stänga av och sy ibland också!

Upp