var jag köper mina tyger

För ett tag sen fick jag en kommentar med en fråga om jag inte kunde skriva ett inlägg om hur man skaffar tyger och mönster med låg budget. Absolut, svarade jag, och sen glömde jag bort det. Tills nu!
 
Att sy sina egna kläder har så himla många fördelar. En kan skapa ett plagg som ser ut exakt som en själv vill, en behöver inte stå i ett provrum och bli besviken på att kjolen i den ena storleken är för stor, och att den mindre storleken inte går att knäppa, en syr helt enkelt den där kjolen så att den passar kroppen så som den är. Genom att sy sina egna kläder får en också en chans att vara kreativ, utforska sin stil, ta till vara på saker som annars hade gått till spillo, och ibland sparar en in en del pengar. 
 
Var hittar en tyger då? Här är mina favoriter:
 
 
Det här är en butikskedja, med butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö. Stoff och Stil är ganska billigt, och vissa saker är bra medans andra inte håller så god kvalitet. Behöver jag fodertyger, trikåer, enfärgade bomullstyger eller manchester åker jag hit, eftersom att detta är ganska mycket billigare där än på andra ställen. Ofta hittar jag också något annat fint, som slinker med i korgen... Jag brukar dessutom köpa blixtlås och mönsterpapper här, plus att en kan hitta roliga textilfärger eller bra och billiga tillbehör, som öljetter eller tryckknappar. Överlag gllar jag Stoff och Stil, men vissa av deras tyger blir fort noppriga eller slitna, en får känna av lite. Jag skulle dock inte rekommendera deras egen sytråd, som jag har hört kan förstöra symaskiner (detsamma gäller IKEAs sytrådar). Här hittar ni webbshoppen. 
 
 
Det här är en butik som finns i Borås och Västerås. Boråsbutiken är ganska stor, med en våning för hemtextil, och en våning med modetyger. Där har jag hittat massa fina klänningstyger till helt okej priser. Jag tycker det är kul att gå runt i en butik med stort utbud, som ändå känns lite mer unik än Stoff och Stil. Detta är Furulunds bra på. 
 
Butik i centrala Göteborg, med stort utbud. Framför allt gillar jag deras utbud av lite grövre tyger som lämpar sig för kappor och kavajer, men de har även mycket annat fint. Prisnivån här är lite högre, men är en på jakt efter något särskilt finns goda chanser att hitta det på Gårda. Bland annat har de jättefina råsidentyger, och massa liberty-tyger. På markplan har de modetyger, och i källaren finns hemtextil. 
 
Vill en verkligen fynda ska en leta på loppisar och second hand. Ibland kan en hitta hela tygstycken eller gardiner, men oftast hittar jag långa kjolar i stora storlekar, som jag sedan klipper ut mönsterdelar från. Ofta kan en få ihop en hel klänning eller i alla fall en ny kjol. Tyget till Robins skjorta hittade jag på en loppis i majorna förra våren, tyget till den gula kjolen var från början en väldigt stor gardin som jag köpte för en tjuga typ, och de andra två kjolarna är gjora av just andra kjolar i stora storlekar.
 
Internet har alla tillgång till, och här kan en hitta mycket. Tyget till den översta klänningen och det rosa bredvid fyndade jag på tradera, det lila tyget (som snart är en klar klänning) köpte jag via Ebay, och det hundtandsrutiga tyget köpte jag när Fredrika sålde lite gamla tyger genom sin blogg. När jag köper tyg via internet brukar jag dock vara lite försiktig, jag vill egentligen gärna känna på tyget innan jag köper det, men hittar jag något som jag inte kan motstå, och det inte kostar alltför mycket, slår jag till. Ibland blir det dåligt, men ofta blir det bra. 
 
Det här är inte riktigt en tygaffär, men måste ändå ta med Knapp-Carlsson som tips. Här finns nämligen alla knappar en kan tänka sig, och alla andra tillbehör en någonsin kan behöva. Plus för att en tar en manuell nummerlapp och sen får hjälp över disk. Väldigt mysig butik, i centrala Göteborg. Här har de en webbshopp.
 
 
Det var allt för nu! För att detta inlägget inte ska bli superlångt tar vi det där med mönster en annan dag. Har ni några andra tips på tygbutiker vill jag gärna höra :)
att sy | |
#1 - - Fredrikapåvinden:

Åh vilket bra inlägg! Superbra ju!

Svar: Tack!
Josefine Folkesson

#2 - - Daisy:

Åh toppen ju!

#3 - - Sofi:

Håller med Fredrika och Daisy! Både bra och kul inlägg! :) Särskilt för mig som bor i Göteborg och är pepp på att ta upp det här med att sy igen :)

Svar: åh, vad kul att du gillade det! kram!
Josefine Folkesson

#4 - - Sandra Lundin:

Men alltså wow, tänk att vara så duktig på att sy! Är
så himla impad - dels av de fina tygerna du får tag på men också av slutkreationerna. Så fint!

#5 - - Alicia:

Alltså så HIMLA sypeppad av detta! Måste visst åka till Göteborg.

Upp