sammanfattning

JANUARI
Första månaden av 2011 var också den värsta. Mitt hjärta var så trasigt, hans också tror jag, och vi slet sönder varandra utan att vi menade det. Det är fruktansvärt att vara så nära varandra när man samtidigt är så långt borta från varandra. Sen tog det slut, och jag har aldrig mått så dåligt.
FEBRUARI
Lyckades boka med mig själv på en resa till Thailand tillsammans med Emma, bara två veckor innan avresa. 14 dagar av bad, sol, för mycket mat, brutalt billig shopping och barrundor varenda kväll gjorde mig till en mindre ledsen människa.
MARS
Det blev tunn-jacka-väder, Henrietta och jag åkte till malmö för att gå på textilmässa, men åkte istället till stoff och stil och köpte tyg. Emma och jag var på ett dansställe med sextonårsgräns, och trots att vi kände oss som äldst på stället hade vi så himla roligt.
APRIL
Ägnade påsklovet åt att gå i second hand-affärer och på bakluckeloppis i Växjö med Emma, min eviga kompanjon. Köpte till exempel kylskåpsord (himla snopet när jag sen insåg att mitt kylskåp inte är magnetiskt...) Hade en ganska bra lägenhetsfest och lyckades smita in på ett uteställe trots att jag var sjutton då. Var på studieresa i köpenhamn, där vi köpte billigt vin och nästan blåste bort. Firade valborg med några vänner på min så kallade balkong, och lite här och var. Och fick dessutom mitt jobb på Brothers och Sisters i april.
MAJ
Åkte till Stockholm med fina textilklassen, gick på utställningar och såg en himla bra spelning med Säkert på Gröna Lund. Och lärde känna såna som jag gick i samma skola som för några år sen, men var för blyg för att prata med då, när jag började gå på samma fester som dom. Hade en trevlig grillkväll också, med gitarrer, en rosa ukelele, två hawaiiskjortor och några brända korvar.
JUNI
Var årets bästa månad, vilket kräver fler bilder är en. Till att börja med fyllde jag ÄNTLIGEN 18, och för att fira det hade jag en liten lägenhetsfest som utökades till en stor fest, som spred sig till mina grannar och jag blir förvånad när jag tittar tillbaka på bilderna från den kvällen, och ser vilka som var där. Flera av dom som kom känner jag fortfarande inte, jag ser dom bara ibland i skolan eller på stan. Men det var en himla bra kväll.
Siesta-festivalen var finaste festivalen någonsin, solen sken hela tiden, Håkan Hellström var fantastisk, Den svenska björnstammen var psykadelisk, Daniel Adams-Ray var fin, partytältet stängde aldrig och pojkarna var så himla fina.
Sen kom midsommar, jag och kanske 30 bra personer firade idylliskt ute på landet. Åt köttbullar, sill och jordgubbar, drack vin och snaps, dansade runt midsommarstången och allt sånt som man ska göra. Lägg märke till blomsterkransen som jag (!) gjorde. Det var första gången, men jag tycks ha talang för det.
JULI
(Okej, det här med bara en bild var visst svårt i festival-sammanhang.)
Det blev juli och vi kände att det var sommarens sista chans att stilla festivalsuget, så vi tog vårt pick och pack och åkte till Emmaboda. Emmaboda 2011 var det regnigaste, lerigaste, geggigaste någonsin. Vilket gjorde att vi drack mer alkohol, lekte fler lekar, såg fler oväntade band, gick 500 gånger in till centrum för att drick kaffe och gå på toa, och faktiskt hade väldigt roligt ändå. First aid kit, Yelle, Karl X Johan, Den svenska björnstammen, Lilla Lovis och Daniel Adams-Ray var några av de som var så himla bra.
AUGUSTI
Följde med familjen till mallorca en vecka. Där låg jag mest i en solstol, åt frukt, spanade på den fina killen som jobbade i restaurangen, träffade en tjej som var lika sugen på fest och sällskap som jag, så vi gick ut och dansade några gånger. En oväntat bra resa.
Sen hade Emma en himla bra 18-årsfest också, några fina människor som samlades i hennes hus, dansade, rökte vattenpipa (innan den gick i golvet) och drack drinkar à la Lönsboda.
Och så började skolan också, studentåret. Och Andy hade världens bästa hejdå-hej fest innan han åkte iväg till USA. Kan ha varit årets bästa fest.
SEPTEMBER
September, och jag var inne i en fotosvacka, och livssvacka. Läste Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag och kände igen mig i allt. Hamnade i ett patetiskt litet tillstånd av att vara hjärtekrossad igen, och allt var lite ur balans. Men så satte ju studentfesterna igång med, och det var bra och gav mig något annat att tänka på.
OKTOBER
Började bra med Henriettas övernattningskalas för att fira att hon hade fyllt 18 ungefär en månad tidigare. Sen blev allt sämre när min förkyldning övergick till lunginflammation, och jag mådde dåligt i flera veckor. Åkte hur som helst till Stockholm, gick på chokladfestival på nordiska, köpte macarons och fina praliner. Och så låg jag lite på hotellrummet, hostade, åt upp det jag hade köpt och tyckte lite synd om mig själv.
NOVEMBER
Blev äntligen lite friskare, tog äntligen körkort, åkte till stugan över höstlovet och kunde äntligen (konstigt nog) gå omkring ute utan jacka, för det var så varmt ändå. Handlade fina saker second hand, lyssnade på Florence + the machine och M83, och hade en jättefin lägenhetsfest, när vi fortfarande satt utanför med bara en tunn jacka.
DECEMBER
Har varit sämst någonsin på att ta kort denna månaden, och jag har väl gjort ungefär vad alla andra också har gjort. Letat julklappar, bakat pepparkakor och lussekatter, hjälpt till med att släpa in granen och ägnade sen en timme åt att försöka få den rak (tycker fortfarande att det här med träd inomhus är det knäppaste någonsin), firat jul, ätit julmat in i det oändliga och antagligen gått upp i vikt litegrann pga all rocky road jag har proppat i mig. Alltså har december varit precis som det brukar vara.
Och nu är jag som vanligt, jäkligt trött på det året som varit och laddar om inför 2012. Som vanligt har jag höga förväntnigar på det nya året, som vanligt tror jag att det kommer ske drastiska förändringar. (Egentligen vet jag ju att ingenting ändras bara för att det blir ett nytt år, men jag vill gärna tro det.)
sammanställningar | |
Upp