Barcelona dag två

Andra dagen i barcelona gick jag upp efter att Henrietta gått till skolan. Började dagen med att gå till matmarknaden och köpa juice igen. 
 
Passerade kaktusar.
 
Sen tog jag metron, och kom upp här.
 
Jag skulle nämligen hit, till Parc Guell. Antoni Gauidi konstruerade denna park i början av 1900-talet, och den har blivit utsedd till ett av UNESCOs världsarv. 
 
Mycket bra utsikt! Här satt jag och läste ett tag.
 
En del av parken var man tvungen att betala för att få besöka, och där blev man bara insläppt vissa klockslag. Jag hade inte riktigt tid att vänta, så jag skippade det.
 
Efter Parc Guell skulle jag möta upp Henrietta. Gick i en mindre evighet för att komma rätt, hamnade lite vilse och hade ingen aning om vart jag var, men det var så fint överallt och jag hade köpt glass så det gjorde ingenting.
 
Efter lunch med Henri och hennes skolkompis Lizzie gick vi hit, till ännu ett av Gaudis mästerverk, nämligen Casa Batllo. 
 
En familj i början av 1900-talet anlitade Gaudi för att renovera deras hem. Folk har alltså bott här på riktigt.
 
Lyssnade på guiden i telefonliknande grejer.
 
Fint med mosaik.
 
Och även här, helt okej utsikt. Här från takterassen. Sen var vi klara med Casa Batllo, men Gauidi-turen slutade inte där!
 
För då bestämde vi oss för att kolla på La Sagrada Familia, som även den är ett av Gaudis mästerverk. Kyrkan började byggas 1882, och planen är att den ska vara klar 2026, 100 år efter att Gaudi dog.
 
Här passade vi på att äta glass och dricka iskaffe. Var lite slut i huvudet och i benen efter denna kulturella dag.
 
Vi tog oss tillbaka till vårt hostel och drack ett glas vin på balkongen. Älskar det där med semester, att en är ute och ser och gör grejer hela dagarna och sen går ut och äter god mat, men emellan det tar en en liten siesta med vin på rummet <3
 
Senare på kvällen träffade vi Lizzie, en tjej från Skottland som gick i Henriettas klass. 
 
Vi drack sangria.
 
Och åt pinchos. Väldigt goda små baguettebitar med olika röror och fyllningar, en fick ta så många en ville och när vi hade ätit upp räknade servitören pinnarna, och vi betalade för hur många vi ätit. Bra system! Bäst var den med chevre och valnöt.
 
Och sen avslutades kvällen med mojitos, innan det var läggdags.
 
 
 
 
 
att resa | |
Upp