kreativa listan

Min vän Emma gjorde en lista på sin blogg för ett tag sen. Eftersom att jag älskar listor + kreativa saker vill jag ju också göra den såklart. Har dock bytt ut/lagt till lite för att det ska passa mina intressen bättre. 
 
 
5 saker på mitt skrivbord
Det är väldigt sällan det är lika städat och prydligt som på bilden, men de fem sakerna som alltid står framme är:
 symaskin
 overlockmaskin
 låda med nålar, saxar, sprättkniv, måttband m.m.
 nåldyna
 trådsax (med ett snöre så att en kan ha den runt halsen medans en syr, tips tips)
 
5 tips som underlättar sömnaden:
 tråckeltråd! Tråckla fast vissa grejer (exempelvis fickor) istället för att sätta nålar, det låter krångligare men är ofta mycket smidigare. Och använd en riktig tråckeltråd, alltså en grövre tråd i sämre kvalitet än vanlig sytråd, eftersom att det blir lättare att dra bort stygnen sen.
 stryk mycket. Det blir alltid finare i slutändan om en är noga med att pressa sömmarna under tiden. 
 skaffa en pressarfot för osynliga blixtlås om du inte har det. Det blir en miljon gånger bättre än om en använder en vanlig pressarfot. Och om en dessutom först tråcklar fast blixtlåset blir det nästan alltid perfekt med en gång.
 gör toiler! Alltså provsy plagg i exempelvis lakan eller billigare tyger innan du klipper i det riktiga tyget. Jag gör verkligen inte alltid detta, men om det är något mönster jag är osäker på, eller om jag ska använda ett dyrt tyg är det värt att testa på ett skräptyg först. Jag brukar köpa Ikeas 19-kronorslakan för detta ändamål. 
 använd linningsmellanlägg. Finns att köpa på t.ex. Stoff och Stil, och det gör att det går supersnabbt att sy på en linning. Mellanlägget har liksom hålrum i sig så att vikningen går väldigt lätt, och bredden blir jämn runt om.
 
5 användbara appar på telefonen
 pinterest, tycker det funkar mycket bättre på mobil än i datorn.
 storytel. Jag älskar att lyssna på ljudböcker när jag syr, och ibland unnar jag mig en månad eller två av storytel. Min favorit än så länge är Gone Girl, så sjukt spännande! 
 wunderlist. En list-app som jag använder till listor på böcker jag ska läsa, filmer jag ska se, och grejer jag ska handla. 
 tomorrow, en list-app som jag använder till to-do-listor. 
 p tracker, har ingenting med kreativitet att göra men ändå en bra app som gör att en lätt håller koll på mens, sex, ägglossning och sånt där. 
 
5 inspirationskällor
✦ pinterest. Behöver väl knappast säga mer om det. 
 podden Källan som Sandra driver. Blir alltid fylld av inspiration efter ett avsnitt. 
✦ Lillys blogg, allt hon syr ser så jäkla fint ut!
✦ Wilderness, som är en sjukt bra inspirationskälla på alla sätt. 
 Fredrika är ju skaparen av sypeppen, som är en så himla bra grej och källa till inspiration. 
att sy, sammanställningar | |
#1 - - henrietta:

åh duktiga kreativa du!!! saknar dig <3

Svar: jag saknar dig med <3
Josefine Folkesson

#2 - - chrissy:

ÅH vad peppigt att läsa!! får en låna? <3

Svar: ja, men absolut! :)
Josefine Folkesson

#3 - - Sabina:

Superbra lista! Tråckeltråd känns som en bra ny vana att ha :)

Svar: ja, testa det! det gör stor skillnad faktiskt :)
Josefine Folkesson

#4 - - Ellen Lindberg:

Fantastiskt skrivbord! Så fina grejer, verkligen bra att ha plats för allt det där.

Svar: tack! ja, det är verkligen en sjuk lyx att ha ett skrivbord med alla grejer på :)
Josefine Folkesson

#5 - - Fredrikapåvinden:

Jätterolig och bra lista! Och tack för det fina omnämnandet <3 Superbra tips med lilla trådsaxen... Det ska jag nog härma...

Upp