den svarta fuskmockaklänningen

DSC_0017Hej kompisar! Har ni haft en fin jul? Hoppas det. Själv tog jag ledigt hela veckan och har mest varit hemma hos mina föräldrar i småland, ätit julmat och umgåtts med mina syskon. Men det var egentligen inte det jag tänkte prata om, utan om en nysydd klänning. Den påbörjades i september nån gång, men blev inte klar förrän förra veckan. Jag råkade nämligen göra kjoldelen aningen för liten först, och var tvungen att sprätta upp den och sy om vilket var lite av ett projekt då kjolen är i 8 våder med stickningar... Men nu är den klar och den fick invigas på julaftonen tillsammans med en röd polo.
 
DSC_0016Klänningen är sydd i ett fuskmockatyg som jag köpte på Gårda textil i Göteborg. Den har som sagt massa våder i kjolen, som följer upp i livet. Halsringningen och ärmhålen är vändsydda med en infodring i samma tyg, och självklart har klänningen utanpåfickor fram, även om inget av detta syns särskilt tydligt på bilderna (fotomöjligheterna har varit små de senaste dagarna). För att det skulle hända något mer sydde jag ett matchande skärp att ha i midjan. Första gången jag sydde ett skärp, men jag är väldigt nöjd med resultatet. Skulle ni vilja se en tutorial på det i framtiden?
 
DSC_0025Jag är väldigt nöjd med denna lilla klänning, även om jag kanske egentligen hade velat ha livet lite tightare. Men överlag blev den bra, och jag har länge velat ha en klänning i fuskmocka.
 
DSC_0026Det här blir mitt bidrag till Fredrikas sypepp! Längesen jag var med där nu, men det blir det nog ändring på till nästa år. 
 
att ha på sig, att sy | |
Upp