julklappstips: hur du virkar en halskrage

Idag är det tredje advent, och även dags för tredje delen i min och Fredrikas adventskalender!
 
Kanske har du redan klurat ut vad du ska ge dina nära och kära, eller så har du svårt att komma på saker. Som en hjälp på vägen har Fredrika och jag kommit på ett gäng presenter en enkelt kan skapa själv. Vi har valt att se det som en adventskalender, där vi varje söndag fram till jul kommer publicera varsitt julklappstips på våra bloggar. Antingen kan du bli inspirerad att skapa något du vill ge bort, eller så tar du tillfället i akt att skapa en julklapp till dig själv.
 
DSC_0044 copy
Idag ska jag visa hur man kan virka en halskrage, ni kommer ihåg, såna man hade när man var liten. Jag har kommit på att det är ett så himla bra komplement till halsduk. Ibland vill man helt enkelt inte ha en halsduk vars ändar blåser omkring, och som gör att håret blir till dreads i nacken. Då är en halskrage himla bra.
Jag är ingen jättevan virkare, men jag har laborerat fram ett virkmönster utifrån olika befintliga mönster jag hittat, och ett flertal misslyckade tester. Jag använder mig vanligtvis av engelska eller amerikanska virkmönster och är inte särskilt van vid den svenska terminologin, så bare with me. Tänk också på att detta bara är ett förslag, testa och se vad du tycker blir bäst. Det fina med virkning är att det går att fuska ganska mycket, något jag absolut tycker man ska utnyttja när det passar sig.
 
DSC_0010
- Ett tjockare garn, jag använde drops big merino
- virknål nr 5
- maskmarkörer eller säkerhetsnålar
 
Krage:
Lägg upp 15 luftmaskor. 
Varv 1: Gör en fast maska i den andra maskan från änden, och därefter i varje maska. (14 maskor)
Varv 2: 1 luftmaska, fasta maskor resterande maskor, men bara i bakre maskbågen.
Varv 3-52: Repetera varv 2.
Virka ihop den första maskraden och sista maskraden mot varandra med smygmaskor, så kragen bildas. Fäst inte garnet.
 
Axelparti:
Jobba i runda varv runt kragen.
Varv 1: Fasta maskor i varje ände av de 52 varven av kragen. Fäst med en smygmaska i slutet av varvet.
Varv 2: 1 luftmaska, *fasta maskor i de första 12 maskorna, 3 fasta maskor i nästa maska vilket bildar ett hörn. Sätt en maskmarkerare eller säkerhetsnål i den mellersta hörnmaskan. Repetera från * 3 ggr, sammanfoga med smygmaska i första maskan.
Varv 3: 1 luftmaska, *fasta maskor i alla maskor fram till markeringen. 3 fasta maskor i den maskan, vilket bildar ett nytt hörn. Sätt en maskmarkerare eller säkerhetsnål i den mellersta hörnmaskan. Repetera från * 3 ggr. Fasta maskor i nästa 2, sammanfoga med smygmaska i första maskan.
 
Varv 4 - ca 7: Fortsätt på samma sätt tills storleken på axelpartiet är ungefär så stort som du vill ha det. Fäst garnet.
 
Bröst och ryggparti:
Varv 1: Börja vid en av hörnen, och virka fasta maskor i alla maskor på en sida av den kvadratiska delen som bildats. 
Varv 2: Gör en luftmaska, virka sen fasta maskor i resterande maskor.
Varv 3-8: Repetera varv 2. Fäst garnet.
 
Repetera varv 1-8 på den andra sidan.
Varv 9: Gör fasta maskor hela vägen runt. Gör 3 maskor i varje hörnmaska, sätt en maskmarkerare i den mellersta maskan. Fäst med en smygmaska.
Varv 10: 2 luftmaskor, virka sen stolpar hela vägen runt. Gör 3 stolpar i varje hörnmaska, sätt en maskmarkerare i den mellersta maskan. Fäst med en smygmaska.
Varv 11: Repetera varv 10. Fäst garnet.
 
DSC_0065Sen kan du strunta i halsduk utan att frysa! Det tjockare garnet gör att en krage virkas ganska snabbt, jag har redan gjort några stycken, och trivs väldigt bra i den jag valde att behålla själv.
 
Glöm inte att gå in på Fredrikas blogg för att se hennes julklappstips, och ha en fin tredje advent.

Första adventTygkorg och sminknecessär
Andra advent: Vetekuddar och glasunderlägg
 
att ha på sig, tutorial | crochet, julklappstips, virka | |
#1 - - Emma:

Så bra grej!! Heja halskragen! Har också hört att den kan användas som hatt?

Upp